Hvis bilen ikke lever op til de nyeste miljøkrav, er det ved at være sidste udkald. Om bare seks måneder bliver reglerne for de danske miljøzoner nemlig endnu skrappere – og det kan koste dyrt.
København, Frederiksberg, Odense, Aalborg og Århus er allerede omfattet af miljøzoner. Men fra 1. januar 2026 må minibusser (M2-køretøjer op til 3.500 kilo) hverken på diesel eller benzin køre ind i zonerne, medmindre de opfylder Euro 5-standarden eller er udstyret med et godkendt partikelfilter. Det fortæller Boosted.
Det fremgår af et notat fra Københavns Kommune og senest en pressemeddelelse fra Færdselsstyrelsen, som også varsler nye regler for syn af eftermonterede partikelfiltre, der træder i kraft 1. juli. Dermed får bilister og erhvervsdrivende et lille vindue til at opgradere deres køretøjer.
Overtrædelser koster fortsat 1.500 kroner for personbiler og hele 12.500 kroner for busser og lastbiler. Regningen lander automatisk i e-Boks – normalt inden for 48 timer.
Men alt er ikke, som det burde være.
Flere bilister har tidligere modtaget bøder helt uden grund. Det skete blandt andet i 2021, hvor entreprenør Torsten Skaarup blev ramt af to bøder á 12.500 kroner – altså i alt 25.000 kroner – på trods af, at han kørte lovligt. Først da arbejdsgiverforeningen Dansk Håndværk blandede sig, anerkendte myndighederne fejlen.
Overvågningen af miljøzonerne varetages af Sund & Bælt, og deres systemer har ifølge kritikerne gentagne gange sendt forkerte bøder af sted. Det har skabt usikkerhed og mistillid hos bilisterne, netop som nye regler igen træder i kraft.