Hvis du som mange andre danskere har kastet kærligheden over skinnende alufælge og specialdesignede hjul til bilen, så kan det være tid til at holde lidt igen.
Vores svenske naboer er nemlig godt i gang med at udforme nye regler, der skal regulere, hvilke fælge man må sætte på sin bil, og eftersom det sker med EU i ryggen, er der stor sandsynlighed for, at Danmark følger trop.
Sådan skriver mediet Carup.
Den svenske Transportstyrelse arbejder i øjeblikket på et regelsæt, der skal sikre, at fælge - ligesom dæk - fremover skal være typegodkendte.
Indtil nu har man ellers kun haft fokus på dækkene, når det kom til sikkerhedsstandarder, mens fælgene i praksis har haft frit spil.
"Ja, vi undersøger muligheden for krav, når det kommer til fælge," siger Kjell Olof Matsson, der arbejder hos Transportstyrelsen .
Baggrunden for initiativet er en EU-forordning fra 2019, der fastslår, at alle nye biler, der typegodkendes, også skal udstyres med godkendte fælge.
Dermed bliver det ikke længere muligt for bilister at shoppe løs blandt billige og ofte tvivlsomme fælge på nettet - i hvert fald ikke uden at bryde reglerne.
Ifølge den erfarne dækekspert Lasse Dahlqvist er der god grund til at tage fælgenes kvalitet alvorligt:
"Et hjul består af to ting, fælgen og dækket. Du er nødt til at regulere begge dele, ellers bliver det ret vanvittigt. Det er et almindeligt problem med biler, at folk køber hvilke som helst fælge online, og så går det ad helvede til, de kan ikke klare læsset," udtaler han.
De nye regler vil dog kun gælde for nye biler og ikke blive indført med tilbagevirkende kraft.
Transportstyrelsen har inviteret branchen til dialog for at finde den rette model, og arbejdet er i fuld gang.
For danske bilentusiaster kan det derfor være en god idé at holde øje med udviklingen. Det, der begynder i Sverige, har det med at rulle over Øresund før eller siden.