Når en ny bilmodel præsenteres, sker det ofte med stor opmærksomhed, presseevent og høj musik, men når en model forlader markedet, sker det derimod som regel uden fanfare.
I 2025 er der dog flere markante modeller, som ruller ud af produktionen for sidste gang.
Det skriver mediet autoreview.nl.
Audi skiller sig af med både små og store modeller
Audi udfaser den lille A1 og den kompakte crossover Q2 i 2026. De får afløser i form af en ny elektrisk basismodel, der muligvis kommer til at hedde Q2 e-tron.
Den store elektriske Q8 e-tron, der blev opdateret i 2023, har allerede fået produktionsstop i februar 2025.
Ifølge Audi skyldes det faldende efterspørgsel i segmentet, mens Q6 e-tron er klar til at overtage pladsen. Fabrikken i Bruxelles er samtidig lukket.
BMW skærer i modelprogrammet
BMW fjerner X4 fra modelrækken, da den nye og større X2 nu udfylder rollen.
En fuldelektrisk iX4 er på vej på Neue-Klasse-platformen, og den vil i design og størrelse minde om den nuværende X4.
Klassiske Ford-modeller forsvinder
Ford afslutter produktionen af Focus i 2025.
Fiesta er allerede væk, og flere kilder peger på, at ledelsen overvejer at genindføre klassiske personbiler i stedet for kun at satse på SUV’er.
Honda, Mercedes og flere andre følger efter
Honda stopper salget af Civic Type R i Europa i starten af 2026, da modellen ikke opfylder de nye Euro 6e-bis emissionskrav.
En særlig Ultimate Edition markerer afskeden. Mercedes udfaser Citan og T-Klasse, hvilket også markerer afslutningen på partnerskabet med Renault.
Mindre modeller og designikoner takker af
Mitsubishi har fjernet Space Star fra modelprogrammet, Nissan stopper endeligt GT-R, og Porsche udfaser 718 med benzinmotorer fra oktober 2025.
Suzuki opgiver Swace, Volkswagen afslutter produktionen af Arteon Shooting Brake og T-Roc Cabriolet, mens Touareg efter alt at dømme også er på vej ud i 2026.
Et bilår med store forandringer
Flere af de udfasede modeller vender tilbage i elektrisk form, mens andre forsvinder helt.
2025 bliver et år med markante skift i modelprogrammerne, og bilentusiaster får rigeligt at tale om, når velkendte navne forlader scenen.