Små biler er i problemer.
I mange år har de været det oplagte valg til bykørsel, fordi de er billige at tanke og nemme at parkere.
En række nye EU-regler betyder dog, at de små køretøjers storhedstid er ved at være forbi.
Sådan skriver mediet Polski Obserwator.
Stor ekstraudgift
Reglerne handler om sikkerhed og miljø.
Alle nye biler skal nu have ting som nødbremse, bakalarm, overvågning af førerens træthed og en sort boks.
Tiltagene skal gøre biler mere sikre, og mens det helt sikkert gør en positiv forskel, bliver de også dyrere at producere.
Store biler kan nemt rumme de nye systemer, da de er dyre i forvejen. For små biler er det dog en stor ekstraudgift, hvorfor flere fabrikker er af den overbevisning, at det ikke giver mening at producere dem længere.
Men det stopper ikke der.
Ny miljøregel oveni
I juli 2025 kommer der en ny miljøregel. Den hedder Euro 7. Den sætter endnu strengere krav til bilernes udstødning, og det betyder endnu flere ændringer og endnu højere udgifter.
"Det er enden for Volkswagen Polo," siger Thomas Schäfer, som er direktør i VW.
Andre modeller som Kia Rio, Peugeot 108, Ford Fiesta og Audi A1 er allerede blevet fjernet fra markedet. Det samme gælder Fiat 500 med benzinmotor.
EU vil også have bilerne til at udlede mindre CO₂.
Hvis bilfabrikkerne ikke overholder grænserne, får de store bøder. Derfor skal de udvikle ny teknologi, og det er ikke ligefrem billigt.
Om det betyder, at vi skal vinke farvel til de små biler for evigt, må tiden vise.