Man når at observerer meget om sine kunders adfærd og færden i butikken i løbet af fem år. Det har Dorthe måtte sande efter fokus er blevet rettet på et problem, der igen og igen opstår. For hende er det blevet en del af hverdagen at håndterer det. For andre, heriblandt kunderne selv, er det en kilde til frustration.
Jack Knudsen er kunde i 365discount, og han går ofte frustreret hjem fra supermarkedet i Viborg. Hans indkøbstur ender nemlig alt for tit med at samle op efter andres rod – sodavand blandt rengøringsmidler, yoghurt mellem ris og pasta, og varer, der ligger på forkerte hylder. "Man bliver sgu lidt trist, når man ser alt det rod," siger han til TV Midtvest.
For Jack er problemet ikke til at overse. Flere gange har han set de samme forkerte varer ligge fremme i flere dage, uden nogen har ryddet op.
Han fortæller, at han selv tager affære, når han kan: "Finder jeg for eksempel nødder eller solbriller, sætter jeg det selv på plads. Der går ikke skår af mig af at lægge de varer på plads, jeg ved jeg kan lægge på plads."
Men det er frost- og kølevarer, der bekymrer ham mest. De ender ofte på hylder, hvor de ikke hører til, og det kan betyde, at maden må smides ud. "Det, der irriterer mig mest, er, når det er frostvarer eller andre ting, der skulle have været på køl," siger han.
For Dorthe Gammelgaard Engkvist, som har arbejdet hos 365discount i Viborg i fem år, er det hverdagskost at rydde op efter kunderne. "Det sker jo hver dag for os. Det kan være alt fra is ved spotvarer og bake-off, der ligger hist og her," siger hun. Problemet er ikke vokset ifølge Dorthe – men hun bemærker det mere nu.
Hendes opfordring er klar: "Vil gerne have, at de sætter varer de fortryder på plads. Vi har heldigvis også kunder, der sætter varerne på plads, og jeg plejer at takke folk for det."