Zalando ramt af massiv kritik: Jan har kæmpet for refusion i over 5 måneder

Af: Mie M.B

|

04/03/2024

Foto: nitpicker / Shutterstock.com
Foto: nitpicker / Shutterstock.com
Det er tydeligvis ikke mangel på midler der er årsag til den manglende tilbagebetaling

Mest læste i dag

Flere danske kunder udtrykker utilfredshed med den tyske online tøjbutik Zalando, kendt for sit store udvalg af mode. Kritikken centrerer sig omkring Zalandos håndtering af reklamationssager, hvor kunderne oplever udfordringer med at få refunderet penge for defekte varer. Det skriver TV 2.

Jan Pedersen, en 50-årig kunde, har delt sin frustration over en langtrukken sag med Zalando vedrørende en taske købt for 1900 kroner, som efter mindre end to år begyndte at falde fra hinanden. "Man sidder med fornemmelsen af, at de stjæler ens penge," fortæller Pedersen til TV 2, efter at have forsøgt at løse sagen gennem fem måneders korrespondance med Zalando uden resultat.

Pedersen er ikke alene med sin kritik. På Trustpilot, en platform hvor forbrugere kan anmelde virksomheder, har Zalando modtaget en betydelig mængde negative anmeldelser. Ud af 10.117 anmeldelser har 48 procent givet den laveste karakter, og mange af disse kritikker omhandler ligeledes manglende refusioner.

Selvom Zalando er en gigant inden for online modeshopping og ifølge en årsopgørelse fra Dansk Industri var danskernes foretrukne onlinebutik i 2023, synes disse kundeklager at kaste skygger over virksomhedens ry. Med en omsætning på 19 milliarder kroner i andet kvartal af 2023 står det klart, at problemet næppe handler om økonomisk manglende evne til at refundere kunderne, men snarere om interne processer.

TV 2 har forsøgt at få en kommentar fra Zalando vedrørende kritikken, men virksomheden har ikke reageret på henvendelserne. Jan Pedersen, ligesom mange andre utilfredse kunder, erklærer, at han ikke vil handle hos Zalando i fremtiden, og udtrykker et håb om snart at få afsluttet sin sag. "Uanset hvad jeg har prøvet, så lukker de bare i," siger han.

Anbefalet til dig