Ekspert afslører: Her er de 5 største advarselslamper en arbejdsgiver holder øje med under jobsamtalen

Livsstil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Hvis du er på jagt efter et nyt job, bør du undgå disse klassiske fejl under jobsamtalen, da de kan ende med at koste dig jobbet.

Lige nu læser andre også

Er du nået til samtalestadiet i din jobsøgning, så skal der ikke være nogen tvivl om, at du er godt på vej mod at sikre dig et job. Dog er den ikke helt hjemme endnu.

Der er nemlig en række fejl, som mange kandidater ofte begår - og som kan koste dem chancen for at få det ønskede job. Det kan ganske vist virke som ganske små fejl, men de kan være afgørende for, om du imponerer arbejdsgiveren eller bliver sorteret fra.

Ekspert Mark Rothwell, der er direktør for rekrutteringsfirmaet Hiring Hub, har delt sine fem bedste råd til, hvordan du klarer dig godt til jobsamtalen. Hans første råd er at undgå at blive for afslappet under samtalen.

Det kan virke som et rødt flag for arbejdsgiveren og give indtryk af, at du ikke tager jobbet seriøst. Hvis du sidder i sengen under en virtuel samtale eller laver noget andet imens, sender det et dårligt signal. Giv samtalen din fulde opmærksomhed, hvis du vil øge dine chancer for at få jobbet.

Et andet advarselstegn er manglende referencer i din ansøgning - især hvis der ikke er nogen fra din nuværende eller seneste arbejdsgiver. Selv hvis du er stoppet på dårlige vilkår, som ikke var din skyld, bør du inkludere mindst to referencer.

Mange arbejdsgivere vil blot bekræfte din tidligere ansættelse, så det bør ikke afholde dig fra at inkludere dem, selvom det måske ikke var på god fod, at du endte med at forlade din tidligere arbejdsplads.

For det tredje skal du sørge for at have sat dig ind i den virksomhed, du har valgt at søge job hos. Hvis du møder op til samtalen uden at nævne virksomhedens kunder, resultater eller generel viden, kan det få arbejdsgiveren til at miste interessen i dig som kandidat til jobbet.

Der er potentielt mange kandidater, der bliver kaldt ind til samtale i forbindelse med jobbet, så det kan være netop din indsigt og motivation, der ender med at gøre forskellen. Derfor er det aspekt, der er meget vigtigt at have styr på forud for din jobsamtale.

Marks fjerde advarsel handler om påklædning. Selvom samtalen foregår virtuelt, bør du stadig klæde dig professionelt, da det naturligvis siger noget om, hvem du er som person.

Der er eksempler på kandidater, der møder op med vådt hår eller i en træningstrøje. I nogle få tilfælde accepteres det, men det er bedst at præsentere sig pænt frem for at tage chancen, hvis du vil øge dine chancer for at blive udvalgt til jobbet.

Marks sidste og måske vigtigste råd er simpelt: Hold dig til sandheden, og lyv ikke på dit CV. Det kan være fristende at pynte lidt på sandheden, men at blive afsløret i en løgn er et meget dårligt tegn på din troværdighed som medarbejder.

Det er altid bedre at være ærlig - også selvom det ikke lyder lige så imponerende. Ender du med at blive opdaget i at have løjet omkring dit CV, kan du i hvert fald være helt sikker på, at du ikke får jobbet.

Anbefalet til dig