Kanterne langs Københavns ikoniske søer er i langt værre forfatning end først antaget – og det kommer til at koste.
Nye boreprøver har afsløret skader så omfattende, at regningen nu risikerer at stige med over 105 millioner kroner.
Sådan skriver TV 2 Kosmopol.
Langs blandt andet Østerbrogade og Kampmannsgade har der i årevis stået afspærringer.
Betonkanterne er så svækkede, at de kan risikere at styrte sammen.
Kommunen satte allerede i 2021 21,5 millioner kroner af til første etape af renoveringen, men det viser sig nu at være langt fra tilstrækkeligt.
Fredet område spænder ben
Arbejdet har trukket ud, og ifølge områdechef Henriette Hall-Andersen skyldes det blandt andet fredningsregler.
"Det tager også rigtig lang tid at snakke med fredningsmyndigheder om, hvordan vi finder de gode løsninger," siger hun.
Langs den stærkt trafikerede side ved Øster- og Nørre Søgade vurderes det, at vejsalt har trængt ind og ødelagt betonen.
Derfor skal hele strækningen – omkring to kilometer – totalrenoveres.
En seksdobling af budgettet
Renoveringen vil blive inddelt i etaper, og projektet forventes først færdigt omkring 2029.
De ekstra 105 millioner skal først findes og godkendes politisk.
Erik Wisborg, beboer på Østerbro, er glad for, at der endelig sker noget – men frustreret over, at det har taget så lang tid:
"En seksdobling af budgettet… det er ikke okay... Hvis man nu var gået i gang, da man blev bekendt med problemet, er jeg sikker på, prisen ikke havde været så høj."
Det er rigtigt, men hvis man nu var gået i gang, da man for flere år siden blev bekendt med, at der var en udfordring, er jeg sikker på, at prisen ikke havde været så høj, som den er i dag