Noget skurrer bag facaden hos mejerigiganten Arla.
Det mener Greenpeace, som nu anklager virksomheden for at føre både forbrugere og politikere bag lyset.
Bag markedsføringen som grønt foregangsbillede gemmer sig nemlig noget, som miljøorganisationen kalder for direkte vildledning.
Organisationen har netop sendt en officiel klage til Erhvervsstyrelsen skriver de i en pressemeddelelse.
Arlas rapporterede CO2-reduktioner, som ifølge Greenpeace langt fra afspejler virkeligheden.
Mejeriet har nemlig ændret sine beregningsmetoder, men uden at justere det oprindelige sammenligningsgrundlag fra 2015.
Det får reduktionerne til at se langt større ud, end de i virkeligheden er.
I Greenpeace’ øjne er der tale om greenwashing.
Et enkelt skift i metode har skabt et kunstigt fald i udledninger, som nu udgør næsten halvdelen af Arlas samlede klimaresultater ifølge deres egne rapporter.
Christian Fromberg, kampagneleder i Greenpeace, siger:
"Når Arla pynter på sine klimatal, så er det greenwashing og vildledning. Som borgere og forbrugere bliver vi holdt for nar, for det handler ikke alene om tal i nogle årsrapporter, der skal være korrekte, det handler også om, at Arla markedsfører sig som en grøn virksomhed på et falsk grundlag."
Klagen henviser til Årsregnskabslovens krav om, at klimadata skal være retvisende og metodisk gennemskuelige.
Greenpeace kræver nu, at Arlas tal rettes og at myndighederne undersøger, om bøder bør tages i brug over for både ledelsen og de ansvarlige revisorer.
Arla er blandt Danmarks største klimasyndere, og netop derfor er troværdigheden i deres rapportering altafgørende.
Forbrugerne har krav på ærlig information – og det gælder især, når klimaet står på spil.