Her i midten af 2025 er online svindel ikke ligefrem noget fremmed fænomen.
Faktisk er det blevet så udbredt, at svindlere er gået tilbage til at snyde folk ansigt til ansigt i stedet for.
Det ses i form af, at en særlig type udspekuleret svindel, hvor kriminelle udgiver sig for enten at være fra banken eller politiet, er i vækst.
Den alarmerede tendens har fået Danske Bank til at udsende en advarsel via 'Mit Digitale Selvforsvar'.
Snakker om konto eller betalingskort
Svindlerne går især efter ældre borgere og påstår, at de er mødt op for at hjælpe med økonomien.
De kriminelle udnytter uskyldige borgeres tillid og vil prøve at overbevise deres ofre om, at der er problemer med kontoen eller betalingskortet.
Ofte beder de om at få udleveret kort og koder, som de derefter misbruger til at tømme ofrenes konti. Her er det altså særligt ældre borgere, der er i risikozonen for at blive udsat for disse falske hjemmebesøg.
For at beskytte dig selv og dine nærmeste mod svindelnummeret, har Danske Bank samlet tre gode råd, som er vigtige at huske - uanset hvor du er bankkunde:
En bank vil aldrig sende en medarbejder hjem til dig. Hvis nogen påstår at være fra din bank og dukker op ved din dør, så vær på vagt. Det er ikke en praksis bankerne benytter sig af.
Udlevér aldrig kort eller koder. Hverken bank eller politi vil aldrig bede dig om at udlevere dit betalingskort og/eller din pinkode.
Kontakt din bank direkte. Hvis du er i tvivl, så ring til din bank direkte på bankens hovednummer.
Hvis du har mistanke om, at du eller en, du kender, er blevet udsat for svindel, så kontakt din bank og meld sagen til politiet på deres direkte telefonnummer.