Har de norske fjelde også stået på din bucketliste i flere år, så kan det være, det er nu, du skal slå til.
Men inden du kører kortet hele vejen igennem, gemmer der sig et trick, der kan ændre hele regningen. Et klik, der sparer dig tusindvis af kroner. Det fortæller DR.
Sommeren får mange til at taste “færge til Norge” på Google. Fjord Line og Color Line står klar med sejladser fra Hirtshals, men bag priserne gemmer sig en skjult mulighed.
Hos Fjord Line koster en tur-retur-rejse med bil og to personer fra Hirtshals til Bergen normalt 8.810 kroner. Det er prisen på den danske hjemmeside.
Men på den norske version af samme hjemmeside lander prisen på 9.600 norske kroner – svarende til kun 6.068 danske. En besparelse på 2.742 kroner blot ved at klikke på det lille norske flag i hjørnet af siden.
Forbrugerrådet Tænk kalder det et problem.
Martin Bruun, chefjurist hos rådet, siger: "Det betyder jo, at forbrugeren skal ind og lave ændringer på hjemmesiden for at få den billigste pris. I stedet for blot at betale det, som varen reelt set koster. Det bliver uigennemskueligt."
Color Line fungerer på samme måde. Indtastes colorline.no frem for colorline.dk, dukker helt andre priser op. Ifølge Jyllands-Posten sparer kunder op mod 30 procent på billetprisen ved at vælge den norske version.
Selskaberne afviser dog kritik. Color Line henviser til dynamiske prissystemer og valutakurser, mens Fjord Line skriver, at valget af valuta og sprog ligger helt hos kunderne selv.
Så næste gang en færgebillet bestilles, kan det være, at det vigtigste klik ikke er “bekræft betaling”, men skiftet mellem et lille dansk og norsk flag.