Elbilerne er steget markant på det danske marked.
I samme takt, så er antallet af ladestandere på landsplan også steget markant. Der er både private, men også næsten ved samtlige afkørsler og butikker kan man nu oplade sin elbil. Og det gør markedet mere lukrativt for alle.
Det er endda så smart, at man på diverse apps kan følge med i, om ladestandere er ledige ved ankomst, eller om man skal finde et alternativ.
Dog er der en lille udfordring, som har ramt Danmark med storm. Nemlig kabeltyvene.
Det skriver TV 2.
Flere gange i ugen klipper tyve kablerne over på elbilernes ladestandere og forsvinder i mørket – nogle endda blot på en scooter. Det lyder som en simpel gerning, men konsekvenserne for energiselskaberne er omfattende.
Og også for dig som forbruger - for pludselig står din ladestander til at være ledig, og når du så kommer frem uden strøm - ja, så kan du heller ikke lade her, og pludselig kommer du ikke længere, da du nu har et fladt batteri.
Tyverierne er eksploderet i omfang det seneste år - især hos energiselskabet OK, hvor antallet af kabeltyverier er tredoblet i år sammenlignet med året før – fra 30 til over 110 tilfælde allerede. Hvert stjålet kabel koster op mod 25.000 kroner at erstatte, hvilket har betydet, at OK alene i første halvår har tabt over tre millioner kroner.
Driftsdirektør hos OK, Søren Kejser, beskriver situationen som uholdbar og fortæller, at selskabet nu tager nye metoder i brug.
“Det har nærmest været risikofrit indtil nu. Men vi skal vise dem, at der er en risiko.”
Kobber til skrot – og en dyr regning
Det, tyvene går efter, er det kobber, kablerne indeholder. Ifølge brancheforeningen Dansk E-mobilitet er der formentlig tale om organiserede grupper, der sælger metallet videre for blot nogle få hundrede kroner per kabel – en minimal gevinst i forhold til skaden, de forvolder.
Direktør for Norlys' ladestanderforretning, Ellen Trolle, kalder situationen absurd:
“Det er lige før, at de kunne tjene flere penge på at samle flasker.”
Fra afmagt til modangreb
OK har sat kameraovervågning op og arbejder nu tæt sammen med politiet. Internt benyttes efterforskningsmetoder, som virksomheden ikke ønsker at uddybe, men resultatet er, at gerningsmændene i flere tilfælde bliver identificeret. Og så kommer regningen.
Hvis politiet rejser sigtelse, sender OK straks et erstatningskrav – ofte på hundredtusindvis af kroner.
Et voksende problem
Tyverierne er mest udbredt omkring Horsens og trekantområdet, men de spreder sig hurtigt, advarer både OK og Dansk E-mobilitet. Det største problem er ikke blot de ødelagte kabler, men tilliden fra elbilisterne.
For hvis ladestandere bliver ved med at være ude af drift, risikerer selskaberne at miste kunderne – og på sigt hele ladepunkter. Branchen kræver derfor hurtig og koordineret handling, før problemet breder sig som ringe i vandet.