Flere turister sagsøger rejsebureau: Årsagen er virkelig klam

12/08/2022

Naja Radik

Foto: Shutterstock
Feriegæsterne hævder, at forholdene på deres femstjernede feriested var virkelig dårlige.

Mest læste i dag

Mere end 30 britiske turister sagsøger et rejsebureau, efter at de alle udviklede en mavesygdom på et tyrkisk feriested. 

Gruppen rejste til Mukarnas Resort and Spa i Antalya, Tyrkiet mellem den 9. og 27. juli, efter booking gennem rejsearrangøren Jet2 Holidays. Det skriver The Mirror.

Feriegæsterne hævdede imidlertid, at forholdene på deres femstjernede feriested var dårlige, med lunken mad, de blev syge med diarré, opkastning, svimmelhed og feber. 

De har sat specialiserede advokater hos Irwin Mitchell på sagen. 

Salonejer 27-årige Lauren Scott, og hendes partner 42-årige James Beard, som ejer en rengøringsvirksomhed, blev begge ramt af mavesygdom.  

Parret fra Wigan besøgte resortet med deres tre døtre. 

Efter 10 dages sjov i solen blev hele familien ramt af sygdom. 

Efter at have fået at vide, at de skulle betale næsten 9000 kroner for test, vendte familien hjem til Storbritannien den 24. juli. 

Lauren og James fortsatte med at have maveproblemer efter deres hjemkomst, hvor Lauren også udviklede nattesved. 

James sagde: 

“Vi var alle virkelig begejstrede for at tage til Tyrkiet. Det var vores første ferie væk som familie, og vi havde jo talt dage ned.” 

“Desværre var det bare enormt dårligt. Vi var chokerede over standarderne og antallet af feriegæster, der blev syge.”

“Ved en af lejlighederne var der lort i hotellets pool, og jeg blev chokeret, da jeg så livredderne forsøge at fjerne det med deres bare næver og ikke lukkede poolen eller forsøgte at rense den.” 

“Vi har hørt om så mange andre, der er blevet syge, hvilket jo ikke er noget, man forventer på ferien.”

“Alt had jeg ønsker nu, er nogle svar på, hvordan dette kunne ske, det er da det mindste vi fortjener efter det, vi har måttet udholde.” 

En anden feriegæst var 38-årige Mark Clifton, en elektriker fra Yeovil. 

Han og hans partner besøgte det samme feriested mellem den 15. og 25. juli med hendes to børn.

Bare tre dage inde i deres tur var Mark ude af stand til at komme ud af sengen. 

Efter at have lidt af mavekramper, diarré, sved og feber, gik han til hotellets læge - som ikke var tilgængelig. 

Selv nu, efter hjemkomsten, lider han stadig af mavekramper. 

Han forklarede: 

“Jeg var virkelig chokeret over antallet af mennesker, jeg hørte var syge på feriestedet. Nogle ansatte forsøgte at sige, at det var hedeslag, men jeg tror, det var mere end det.” 

“Min partner og hendes børn blev også syge, men deres symptomer var heldigvis ikke så slemme som mine. Mere end to uger efter, er jeg stadig ikke helt på toppen, og jeg er i tvivl om, hvor længe det her vil fortsætte.” 

“Selvom jeg ikke kan skrue tiden tilbage, vil jeg bare gerne vide, hvordan det kunne ske.” 

Irwin Mitchells internationale advokat, Jennifer Hodgson sagde, at firmaet iværksatte en undersøgelse af, hvad der skete. 

Hun sagde:

“Vores klienter havde set frem til deres ferie, men disse blev ødelagt, da mavesymptomerne ramte.” 

“Mavesygdomme kan føre til langsigtede sundhedsproblemer.”

“De feriegæster, vi repræsenterer, har forståeligt nok mange spørgsmål om, hvordan de ikke blot blev syge, men også hvorfor de ikke blev informeret om sygdomsrapporter blandt andre gæster på feriestedet, før de rejste.” 

“Vi undersøger nu disse bekymringer og er fast besluttede på, at give familierne de svar, de fortjener.” 

“Hvis der i løbet af vores undersøgelser identificeres problemer, er det vigtigt, at der læres erfaringer for at reducere risikoen for, at andre feriegæster bliver syge.” 

En talsmand for Jet2 Holidays sagde: 

“Vi er kede af at høre om eventuelle kunder, der føler sig utilpasse.” 

“Så længe advokaterne arbejder på sagen, vil det være upassende for os, at komme med yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt.”

Anbefalet til dig