Tyveribølgen i danske supermarkeder tvinger nu butikkerne til at tage nye midler i brug – og denne gang er det smørret, der bliver mærket.
I en Lidl-butik i Silkeborg har man sat alarmtags på Kærgården for at undgå yderligere svind.
"Vores Lidl-butik på Christian 8.s vej i Silkeborg har derfor benyttet sig af alarmtags på blandt andet smørbart fra Kærgården," bekræfter Lidls pressechef Thomas Sejersen til B.T.
Det sker i en tid, hvor detailbranchen bløder.
Ifølge Dansk Erhverv har butikstyverier kostet mere end to milliarder kroner det seneste år, hvilket er en stigning på 13 procent.
Og det er ikke kun smør, der er i søgelyset – alarmer ses allerede på alt fra bøffer til chokolade.
Hos Salling Group har man tidligere sat alarmer på Marabou-chokolade, og tendensen breder sig.
Flere butikker har allerede diskuteret at beskytte varer, som er særligt udsatte – herunder også dyre smørmærker som Lurpak, der ofte topper listen over populære, men kostbare produkter i køledisken.
"Tyveri er et stigende problem, og derfor er vi nødsaget til at benytte alarmer og gemme flere varer væk, og det er vi selvfølgelig meget ærgerlige over," siger Christoffer Roslyng Green fra Salling Group.
Spørgsmålet er nu, om andre populære mærker – som Lurpak – også snart må beskyttes med alarmer eller placeres bag lås og slå, hvis svindet fortsætter.