Stadig flere danskere benytter vægttabsmedicin - særligt det kendte lægemiddel Wegovy - og det kan mærkes i indkøbskurven.
Ifølge analysen er der i Danmark op mod 465.000 potentielle faste brugere af vægttabsmedicin, og internationale erfaringer viser, at denne gruppe reducerer deres dagligvareforbrug med 5-7 procent årligt.
“Det handler ikke kun om færre chokoladebarer og sodavand. Det handler om et bredere forbrugsskift, som i sidste ende kan mærkes på bundlinjen i den danske dagligvarehandel,” siger Jannick Nytoft, der er administrerende direktør i De Samvirkende Købmænd.
Beregninger viser, at brugere af vægttabsmedicin i gennemsnit kan komme til at bruge mellem 1.800 og 2.600 kroner mindre om året på dagligvarer.
Kombineret med en stor brugergruppe kan det føre til et samlet omsætningstab på mellem 0,6 og 1,2 milliarder kroner, hvilket svarer til op mod 0,65 procent af branchens samlede omsætning.
Fremtidige scenarier kan forstærke effekten
Analysen peger samtidig på, at effekten kan blive endnu større i fremtiden. Hvis medicinen i højere grad udbydes i tabletform og bliver billigere, forventes antallet af brugere at stige yderligere. Samtidig viser data, at det især er danskere med højere indkomst, der anvender medicinen – og netop denne gruppe har den største reduktion i dagligvareforbruget.
“Vi er nødt til at følge denne udvikling tæt. Den vil påvirke varekategorier, sortimenter og indkøbsmønstre i en grad, der kan sammenlignes med tidligere sundhedstrends som sukkerafgifter og øget fokus på bæredygtighed,” siger Jannick Nytoft.
Tallene kan på længere sigt vise sig at blive endnu større, hvis prisen på vægttabsmedicinen senere hen falder tilstrækkeligt i pris, og medicinen bliver mere tilgængelig ved f.eks. at være på tabletform. I givet fald må udbredelsen af medicinen forventes at blive større, og det samme må den medfølgende omsætningseffekt i dagligvarehandlen.