Kritikken hagler ned over supermarkedskæde: Afviser at betjene kunder ved kassen

Nyheder
Foto: Jacob Lund/Shutterstock
Foto: Jacob Lund/Shutterstock
"Det er altid god latin ikke at opdrage på kunderne," siger en ekspert.

Lige nu læser andre også

Kunder i Lidl møder nu en ny virkelighed i 28 af kædens danske butikker, hvor et nyt selvscanningssystem er blevet indført.

For mange giver tiltaget dog ikke en lettere indkøbsoplevelse, men snarere frustration over manglende betjening ved de klassiske kasser.

Flere kunder har udtrykt utilfredshed med, at det i praksis kan være vanskeligt at blive betjent ved en almindelig kasse.

De oplever, at de i stedet bliver dirigeret mod selvbetjeningen i stedet, skriver B.T.

Bruno Christensen, der er ekspert i detailhandel, understreger vigtigheden af, at man som detailkæde rent faktisk lytter til kundernes behov.

"Det er altid god latin ikke at opdrage på kunderne, men tilpasse sig de ønsker, kunderne har," påpeger han.

Lidl har tidligere meldt ud, at hensigten med selvscanningskasserne ikke er at erstatte personlig betjening. Ifølge pressechef Thomas Sejr er det tanken, at kunderne selv skal kunne vælge, hvordan de vil betale.

"Scan-selv er ikke for alle. Derfor tilbyder vi også både bemandede kasser og scan-selv, så kunderne har mulighed for at vælge den mulighed, de ønsker," lød meldingen.

Trods intentionerne fra Lidl oplever flere kunder, at valgfriheden ikke eksisterer i praksis.

De påpeger, at det virker som om butikken presser overgangen til selvbetjening, hvilket kan gå ud over serviceniveauet og kundeoplevelsen.

Ifølge Bruno Christensen er det uundgåeligt, at store kæder som Lidl prioriterer teknologiske løsninger som scan-selv, fordi det på længere sigt kan give økonomiske fordele.

Han understreger dog, at det ikke må gå ud over kommunikationen med kunderne.

Lidl har derfor en vigtig opgave i at forklare, hvordan systemet fungerer, og hvad fordelene er for både butik og kunde.

Mest læste

Derfor gik grevinde Alexandra fra prins Joachim Grevinde Alexandra har ikke før sat ord på, hvad der medførte, at hun og prins Joachim blev skilt i 2005. I en kinesisk tv-dokumentar, der handler om grevinde Alexandra, har hun for første gang løftet sløret for, hvorfor kærligheden ikke holdt.

Anbefalet til dig