Nye EU-regler vedtaget: Det er trist nyt for flyrejsende

Rejser
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nu bliver det lavet om.

Lige nu læser andre også

EU-landenes transportministre vedtog i går med kvalificeret flertal det polske EU-formandskabs kompromisforslag til en revidering af EU’s passagerforordning 261/2004.

Den ændrede forordning - som Danmark stemte for, men bl.a. Tyskland stemte imod - betyder blandt andet, at et fly fremover skal være mindst fire timer forsinket, før passagerer har ret til at søge om kompensation.

I dag er grænsen tre timer. 

Sådan skriver Flyhjælp i en pressemeddelelse, som Nyheder24 har fået tilsendt.

"Et angreb"

Den nye tidsgrænse på fire timer udgør en væsentlig forringelse af flypassagerernes rettigheder, mener inkassovirksomheden Flyhjælp, som hjælper passagerer med at søge kompensation.

”Dette er et angreb på flypassagerernes rettigheder. Ændringen vil drastisk reducere antallet af forsinkelser, der kvalificerer til kompensation,” siger Benedikte Bolvig Lund, der er juridisk direktør Flyhjælp.

”Der er ekstremt få flyvninger, der faktisk er mere end fire timer forsinkede. Hvis beslutningen bliver implementeret, vil op til 60 procent af den nuværende kompensation til forsinkede flypassagerer forsvinde,” siger hun.

Op til 6 timer

Den ændrede forordning, der nu skal sendes til behandling i Europa-Parlamentet, deler som noget nyt kompensationsreglerne op i to typer rejser, afhængigt af rutens længde i kilometer.

Hvis rejsen er under 3.500 kilometer, eller der er tale om en rejser internt i EU, kan man nu først søge kompensation ved fire timers forsinkelse.

Hvis rejsen er over 3.500 kilometer, skal der hele seks timers forsinkelse til, før man kan søge kompensation.

Flyselskaberne har argumenteret for den højere timegrænse med, at det fører til færre aflysninger, fordi der så er mere tid at løbe på for at få flyet i luften i stedet for at skulle aflyse. Men det argument holder ikke, ifølge Benedikte Bolvig Lund.

”Vi kender ikke til noget tilfælde, hvor et flyselskab har aflyst en flyvning, fordi det skal betale kompensation. Denne beslutning handler om økonomisk at tilgodese flyselskaberne, men det sker på bekostning af passagererne, og den udgør et stort tilbageslag for de rejsende,” siger Benedikte Bolvig Lund og peger på, at den ændrede forordning desuden indeholder en række andre markante forringelser for passagererne.

Forventer afvisning

Flyhjælp har på linje med forbrugerorganisationer i Danmark og resten af Europa gennem de seneste måneder advaret imod – først - EU-kommissionens forslag til en revidering af forordningen og siden det endelige forslag, som det polske formandskab i går lagde på transportministrenes bord, og som blev vedtaget.

Benedikte Bolvig Lund sætter nu sin lid til, at Europa-Parlamentet klart afviser den ændrede forordning, når det får forslaget til behandling.

"Vi har brug for en forordning, der styrker passagerernes rettigheder - ikke en, der underminerer dem. Så vi opfordrer derfor Europa-Parlamentet til på det at afvise dette forslag i de kommende forhandlinger og sikre passagerernes rettigheder,” siger Benedikte Bolvig Lund.

Anbefalet til dig