Ærgerlig tendens i trafikken vækker opsigt: ”Det er ingen overraskelse"

Trafikken
Foto: Vejdirektoratet
Foto: Vejdirektoratet
Udviklingen er dog på vej i den rigtige retning.

Lige nu læser andre også

Selvom der blev kørt flere kilometer på de danske veje end året før, blev 2024 endnu et godt år for trafiksikkerheden med det næstlaveste antal trafikdræbte nogensinde.

Det viser Vejdirektoratets årsrapport om trafikulykker i året 2024, som netop er udkommet.

”Det er en god nyhed, at antallet af dræbte i trafikken fortsætter nedad. Den udvikling skal vi holde fast i ved fortsat at have fokus på trafiksikkerhedsmæssige tiltag som for eksempel kampagner og forbedringer på vejene, så det bliver endnu mere sikkert at færdes i trafikken," siger transportminister Thomas Danielsen.

Årsrapporten om trafikulykker viser også, at det oftere er mænd, der kommer til skade i trafikken, også når man tager højde for, at de kører mere end kvinder.

I 2024 var næsten 3 ud af 4 dræbte mænd, og mænd udgjorde også den største andel blandt de tilskadekomne.

Tendensen har været den samme over en længere årrække, hvor der hvert år har været stort set den samme fordeling mellem dræbte mænd og kvinder i trafikulykker.

Tallene i den seneste årsrapport vidner om, at der er tale om en reel ulighed mellem kønnene, som er vigtig at have i baghovedet for alle, der arbejder på at forbedre trafiksikkerheden, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet Marianne Foldberg Steffensen.

”Det er ingen overraskelse, at mænd er overrepræsenteret i ulykkerne. Hvad der måske kan være mere overraskende er, at det ikke bare skyldes, at mænd bruger mere tid i trafikken. Vi ved, at forskellen bl.a. skyldes en højere risikovillighed hos mandlige trafikanter,” siger Marianne Foldberg Steffensen.

For eksempel er der flere mænd end kvinder, der kommer til skade eller bliver dræbt i en personbil. I de seneste fem år har 55 procent af de dræbte og tilskadekomne i personbil været mænd, og i samme periode har mænd tilbragt 52 procent af den samlede tid, der blev tilbagelagt i personbil i trafikken.

Mænd er også overrepræsenteret i cykelulykker

Forskellen på kønnene gør sig dog gældende på tværs af næsten alle transportmidler, fremgår det af rapporten.

Det gælder f.eks. blandt cyklister og fodgængere, hvor mænd udgjorde en større andel af de dræbte end kvinder set i forhold til den tid, de begge tilbringer som trafikanter på cykel eller til fods. 

Derudover viser tallene, at 57 procent af de dræbte og tilskadekomne på cykel i perioden 2020-2024 var mænd.

”Mænd tilbragte i samme periode 53 procent af de kørte kilometer på cykel, hvilket altså igen er med til at understrege, at mænds højere andel af ulykker ikke alene kan forklares med, at de også cykler mere. Der synes ellers at være blevet skabt en fortælling om, at det især er kvindelige cyklister, der kommer til skade i trafikken. Men virkeligheden er, som tallene viser, faktisk en anden,” siger Marianne Foldberg Steffensen.

Anbefalet til dig