Verdens største container-rederier har iværksat en række nye gebyrer som respons på uroen i Det Røde Hav, hvilket har ført til, at flere rederier vælger at sejle en længere rute uden om Afrika.
Det skriver Ekstra Bladet.
De indførte gebyrer inkluderer ekstra tillæg for at dække de øgede brændstofomkostninger og klimagebyrer relateret til den forlængede sejlads. Disse omkostninger bliver overført til kunderne.
Normalt er der en 30-dages varsel for at informere kunderne om sådanne gebyrer. Dog har den nuværende situation fået de amerikanske søfartsmyndigheder, FMC, til at godkende, at gebyrerne træder i kraft med øjeblikkelig virkning, ifølge Lars Jensen, direktør for rådgivningsvirksomheden Vespucci.
"FMC i USA har modtaget anmodninger om - og givet særlig tilladelse - fra APL og ONE til at implementere tillæg i forhold til situationen i Det Røde Hav med ikrafttrædelse nu i stedet for med sædvanlige 30-dages opsigelsesfrist," skrev han på LinkedIn.
Allerede før nytår modtog Maersk, MSC, CMA CGM og Hapag-Lloyd lignende godkendelser til at indføre specifikke gebyrer med mindre end 30 dages varsel.
For skibe, der fortsat sejler i området, er der også rapporteret om særlige risikotillæg og højere omkostninger til forsikringer.
Disse gebyrer kommer oven i allerede markant stigende fragtpriser i spotmarkedet for ruterne mellem Asien og Europa. Den eskalerende situation i Det Røde Hav ser ud til at sætte sit præg på den globale skibsfart, og kunder kan forvente at mærke effekterne af disse øgede omkostninger på kort sigt.