Burger King med trist nyhed: Lukker restauranter

Af: Lucas Andreas

|

17/01/2024

Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Strukturelle ændringer i kæden betyder, at flere hundrede restauranter må dreje nøglen om.

Lige nu læser andre også

Burger King, verdenskendt som en af de førende fastfood-kæder, står over for en omfattende omstrukturering, idet de indleder en transformerende rejse.

I 2021 gennemgik den populære fastfood-kæde sin mest markante forandring i de seneste to årtier ved at ændre sit ikoniske logo for at genskabe stemningen fra 1970'erne, 80'erne og 90'erne. Designer Lisa Smith delte indsigt i rebrandingen og forklarede, "Vi udforskede forskellige designområder, men vendte altid tilbage til brandets originale ikoniske logo fra 1969 og 1994, perioder hvor Burger King fremstod på sit bedste." Hun tilføjede, "Det nye logo hylder brandets arv med et forfinet design, der udstråler selvtillid, enkelthed og sjov."

Det skriver Bored Daddy

I et forsøg på at holde trit med konkurrenterne planlægger Burger King ifølge administrerende direktør Joshua Kobza at lukke mellem 300 og 400 underpræsterende restauranter. Virksomheden har allerede lukket 124 steder indtil marts 2023 og har nu 6.964 restauranter på tværs af USA. Burger King, der i øjeblikket er den tredje største fastfood-restaurant i USA, har mistet sin andenplads til Wendy's, mens McDonald's indtager toppen.

På spørgsmålet om Burger King vil tillade andre kæder at overhale dem ved at lukke lokationer, bekræfter formand Patrick Doyle, "Der vil altid være en minoritet af franchisetagere, der ikke er dedikerede, entusiastiske operatører. Vi vil samarbejde med dem for at de kan forlade systemet og søge nye veje," og tilføjer, "Der er simpelthen ingen plads til franchisetagere, der ikke er villige eller i stand til at arbejde hårdt for at drive restauranter, der overgår systemgennemsnittet på lang sigt."

Virksomhedens mål er klart – at lukke de mindst indbringende butikker og fokusere på en turnaround-plan for at øge salget og konkurrere effektivt. Burger King har lanceret den ambitiøse "Reclaim the Flame" rebranding-kampagne i 2022 med en investering på 400 millioner dollars, der omfatter restaurantrenoveringer, reklamer, strømlinede menuvalg og mere. Virksomhedens engagement i modernisering omfatter teknologiske forbedringer, køkkenopgraderinger og fysiske renoveringer med det formål at levere den ultimative kundeoplevelse. Én ting er sikkert: Burger King forbliver opmærksom på forbrugernes præferencer i en tid med forandring.

Anbefalet til dig