Rema 1000 afsløret: Gamle fødevarer på hylderne

Af: Thea Andersen

|

20/11/2023

Udland
Foto: Shutterstock.com
Foto: Shutterstock.com
Flere kunder har fundet gamle fødevarer i Rema 1000 i Norge.

Lige nu læser andre også

Et billede har fået debatten til at blusse op - hvor grænsen går for salg af varer, der har overskredet deres sidste anvendelsesdato?

Den 25. oktober delte en Reddit-bruger et billede af en pakke nuggets fra Rema 1000 med spørgsmålet om, hvorvidt butikker lovligt kan sælge varer, der længe har passet udløbsdatoen.

Varens sidste anvendelsesdato var angivet til den 21. oktober, og brugeren hævdede at have set produktet i butikken fire dage efter denne dato.

Det skriver den norske avis DinSide.

"Det er ikke første gang, det er sket, men fire dage efter sidste anvendelsesdag er det også blevet nedsat med 70 procent (hvilket viser, at de godt vidste det)", skriver Reddit-brugeren.

Foto: Reddit-bruger

Opslaget har fået mere end 130 kommentarer, hvoraf flere udtrykker bekymring.

"Det er for meget," lyder det fra en bruger, mens en anden skriver:

"Se MEGET, der er udløbet på hylderne der."

En tredje Reddit-bruger siger også, at han konsekvent er begyndt at tjekke datoerne, når han handler, især i Rema 1000.

Diskussionen i kommentarfeltet spændte vidt. Nogle hævdede, at det er ulovligt at sælge varer markeret med "brug senest", mens andre påpegede, at "bedst før"-varer stadig kan sælges efter udløbsdatoen.

DinSide kontaktede Fødevarestyrelsen for at få reglerne omkring salg af varer efter deres sidste anvendelsesdato afklaret.

Seniorrådgiver Catherine Signe Svindland bekræftede, at produkter med en sidste anvendelsesdato ikke må sælges efter denne dato. Hun forklarede, at producenterne vurderer disse varer som potentielt sundhedsfarlige, da mikroorganismer kan udvikle sig og forårsage sygdom efter udløbsdatoen.

Kvalitetschefen i Rema 1000, Lydia Lineikro, forklarede virksomhedens praksis med at sælge varer, der nærmer sig deres udløbsdato, til nedsat pris for at reducere madspild.

Lydia Lineikro beklagede den uheldige oplevelse, som den pågældende kunde havde haft, og erkendte, at de havde begået en fejl ved ikke at fjerne udløbne produkter fra hylderne.

"Kunder, der oplever det, kan kontakte butikken direkte, eller kontakte kundeservice," forklarede hun og opfordrede til at informere butikken om sådanne hændelser.

Anbefalet til dig