Frustration, skuffelse og måske også en anelse vrede. De følelser kan alle ramme en, når de bestilte nye sko eller kjoler viser sig at være billige kopivarer fra udlandet i stedet for den luksus, webshoppen lovede.
Forbrugerbeskyttelsen ACCC advarer nu forbrugere om en bølge af ‘spøgelsesbutikker’, der markedsfører sig som lokale forretninger på randen af konkurs for at lokke kunder til. Det fortæller 9news.
Du har med garanti set reklamer på Facebook og Instagram om de konkurstruede butikker, der alle fortæller den samme historie om at 'Det er med tungt hjerte at vi må meddele, at vi efter 20 år er gået konkurs'.
Problemet er ikke begrænset til Danmark.
Også Australien er ramt, og nu er forbrugerbeskyttelsen ACCC trådt ind i sagen.
Fire netbutikker afsløret
ACCC peger på fire konkrete sider – everly-melbourne.com, willowandgrade-adelaide.com, sophie-claire.com og doublebayboutique.com – som alle påstår at være små australske butikker, men ifølge myndigheden opererer fra udlandet og sælger varer af ringe kvalitet via dropshipping.
Organisationens næstformand Catriona Lowe siger: "Vi advarer australierne om risikoen ved disse fire hjemmesider, som vi hævder ikke er baseret i Melbourne, Adelaide eller Double Bay, og som heller ikke er ved at lukke."

Et eksempel på en 'spøgelsesbutik'. Foto: Facebook
Kunder snydes af rørende historier
Strategien er simpel, men effektiv. Butikkerne hævder at lukke grundet økonomiske problemer og tilbyder store ‘ophørsudsalg’. Forbrugere klikker sig ind, lokket af tanken om at støtte en lokal butik i nød – men modtager ofte billige varer, der intet har med billederne online at gøre.
Hundredvis af klager på få måneder
Siden nytår har ACCC modtaget mindst 360 anmeldelser om 60 forskellige netbutikker, men medier advarer om, at tallet kan være langt højere.
Mange klager over, at butikkerne nægter at refundere eller slet ikke svarer på henvendelser. Ofrene finder ofte butikkerne via annoncer på Facebook og Instagram.
Ifølge ACCC genåbner spøgelsesbutikkerne jævnligt under nye navne for at fortsætte svindlen.
Tech-giganter bedt om handling
ACCC har bedt både Meta og Shopify om at stramme kontrollen med svindelsiderne, som skader både kunder og rigtige lokale butikker, der mister troværdighed. Lowe understreger, at formålet er at advare offentligheden, så færre ender med at kaste penge efter falske ‘lokale’ butikker.