Denne svaghed ved populære elbiler kan nu være løst

Af: Mie M.B

|

06/08/2025

Biler
Foto: kasakphoto / Shutterstock.com
Foto: kasakphoto / Shutterstock.com
Ejere af elbiler har ofte dette problem

Lige nu læser andre også

Det har længe været en irriterende begrænsning for mange elbilejere: Anhængervægten. Men nu kommer en markant forbedring, der især glæder dem, der har campingvogn, bådtrailer eller bare brug for at trække tungt. Fra modelår 2026 får en række elbiler fra Volkswagen, Skoda og Audi nemlig en kraftig opgradering – og det handler om krogen. Det fortæller Boosted.

Volkswagen-gruppen har bekræftet, at den maksimale godkendte anhængervægt hæves til 1.800 kilo på udvalgte firehjulstrukne modeller. Det gælder blandt andet VW ID.4 GTX, ID.5 GTX samt kommende ID.7 GTX og ID.7 Tourer GTX. Også Skoda Enyaq RS, Elroq RS og 85X samt Audi Q4 45 e-tron quattro får løftet trækkapaciteten.

Tidligere har mange modeller været begrænset til blot 1.200-1.400 kilo – og det har sat en stopper for mange ellers oplagte anvendelser. I visse lande har der været mulighed for midlertidige dispensationer, som hævede grænsen med 200 kilo. Men nu bliver løsningen permanent og fabriksanerkendt.

Udfordringen har været knyttet til MEB-platformen, der danner grundlag for de elektriske biler. Batteriets kølesystem har ikke været i stand til at håndtere varmeudviklingen ved tunge læs. Det bliver der nu lavet om på med en teknisk opgradering.

Det er dog ikke alle varianter, der får glæde af forbedringen. Ifølge Teknikveckan gælder opgraderingen ikke de almindelige 4Motion-udgaver af VW ID.4 og ID.5, som fortsat må nøjes med den nuværende trækvægt.

Trækvægt har længe været et af de sidste argumenter mod elbilens praktiske anvendelighed. Med denne opdatering rykker de elektriske familiebiler endnu tættere på at være reelle alternativer til diesel- og benzinbiler – især når EU samtidig arbejder på nye regler, som gør det lovligt at trække mere med et almindeligt kørekort.

Anbefalet til dig