Hvis du tror, at speederen skal i bund for at få det meste ud af motorvejen, så er det måske tid til at slippe højrefoden lidt og tænke i liter i stedet for minutter.
I kampen om at køre længst på literen - og spare penge samt skåne klimaet - er fart altså ikke din ven.
Forskere, bilproducenter og energinørder med måleinstrumenter og vindmodeller er endda ret enige om, hvor hurtigt man skal køre på motorvejen, hvis målet er at spare penge.
Sådan skriver mediet Libertatea.
Det gyldne spænd
Den gyldne fartgrænse ligger et sted mellem 90 og 110 km/t.
Det er her, motoren arbejder mest effektivt, og den ellers så drilske luftmodstand endnu ikke har sat sig for at sabotere din tank.
Over 110 km/t begynder luften at blive lidt for interesseret i din bils front - og det koster.
Ifølge det amerikanske energiministerium er der markant forskel i forbruget afhængig af, hvor tung en højrefod du har.
Ved 130 km/t kan din bil sagtens bruge 20-30 procent mere brændstof sammenlignet med 100 km/t.
Hvis du sniger dig op omkring 140-150 km/t, så taler vi op til 40 procent ekstra afhængigt af biltype og motor. Det svarer nærmest til at smide en halvliters flaske benzin ud af vinduet for hver tiende kilometer.
Smarte tricks
Heldigvis er der tricks, der kan hjælpe dig til at få mest muligt ud af hvert eneste dråbe.
Først og fremmest bør du bruge autopiloten, så du undgår unødvendige accelerationer. Sørg for, at dækkene er pumpet korrekt.
Drop også åbne vinduer i høj fart og overvej, om du virkelig har brug for at køre med halvt køkken på taget.
Næste gang du rammer motorvejen og overvejer at lade bilen danse med 130 km/t i venstre bane, bør du sende en venlig tanke til dine pengepung og lette foden en smule fra speederen.