Hvis du overvejer at droppe dækskiftet og satse på helårsdæk, bør du tænke dig om en ekstra gang.
En ny test afslører nemlig kæmpe forskelle mellem de bedste og de værste dæk – og nogle af dem er direkte uegnede til danske veje.
Testen, som FDM har lavet sammen med europæiske bilklubber, gennemgår 16 helårsdæk i størrelsen 225/45 R17 – en populær størrelse til biler som VW Golf, Skoda Octavia og Peugeot 308.
Det skriver de i en pressemeddelelse.
Resultaterne viser, at fem dæk klarer sig godt både sommer og vinter, mens syv er middelmådige.
Men fire dæk dumper katastrofalt.
Alle de dumpede dæk kommer fra kinesiske producenter og fejler både på vejgreb og bæredygtighed.
Det værste dæk skulle bruge hele 42,6 meter på at bremse ned fra 80 km/t på våd vej.
Det bedste klarede det på 31,1 meter. Forskellen er markant – i praksis betyder det, at hvor bilen med det bedste dæk holder stille, kører bilen med det dårligste stadig 41 km/t.
Ifølge FDM’s biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen er udviklingen gået i den rigtige retning:
"De bedste af slagsen er blevet så gode, at de kan være en god og praktisk løsning for mange. Det er noget, vi har ventet på i flere år. Testen viser dog også, at man stadig skal se sig godt for."
FDM understreger, at helårsdæk kun er en løsning, hvis man kan lade bilen stå på de værste vinterdage.
Skal du køre året rundt – også i sne og frost – er der stadig kun én rigtig løsning: rigtige vinterdæk.