Forventningerne var høje, da Citroën ë-C3 ramte markedet. En elbil til folket, lød løftet.
Men den norske elbilentusiast og YouTuber Bjørn Nyland havde en ganske anden oplevelse, da han satte sig bag rattet og kastede sig ud i sin kendte 1.000-kilometer-test.
Den kompakte elbil, der ifølge producenten burde klare op til 320 kilometer på én opladning, måtte i praksis lade hele 12 gange for at tilbagelægge distancen.
Nyland noterede, at efter blot 140 kilometer på motorvej ved 120 km/t var batteriet nede på 11 procent – med kun 21 kilometer tilbage at køre på.
"Det er virkelig mærkeligt," lød det fra den erfarne tester ifølge mediet Boosted. Og frustrationen voksede.
Under opladning oplevede Nyland, at effekten faldt markant fra de lovede 100 kW til blot 80 kW.
Samtidig opdagede han, at bilen automatisk afbryder opladningen, hvis motoren tændes – hvilket gør forvarmning om vinteren umulig.
Infotainmentsystemet blev heller ikke skånet.
Ifølge Nyland er det så forældet, at det "kunne være 30 år gammelt".
Han kritiserer også den manglende mulighed for at se bilens aktuelle strømforbrug – både under kørsel og opladning.
Det hele kulminerede i, at turen tog 12 timer og 25 minutter, før de 1.000 kilometer var gennemført.
Citroën ë-C3 fik dog ros for sin komfort. Men samlet set var Nylands dom klar: Én af de dårligste elbiler, han har testet for nylig.
"Hvis jeg skulle vælge en favoritbil i samme kategori som den, ville jeg være nødt til at vælge Volkswagen ID.3," sagde han.