Vigtig besked til benzinbilister: Denne vane ved tankning kan koste dig kassen

Af: Alberte B. C.

|

19/05/2025

Biler
Foto: Shutterstock
Fejlen mange bilister begår – og den kan mærkes i økonomien.

Lige nu læser andre også

Danske bilister står ofte over for valget mellem almindelig og premium benzin, hvor sidstnævnte markedsføres som et bedre alternativ.

Men ifølge eksperter er det sjældent nødvendigt at vælge den dyrere variant, medmindre din bil specifikt kræver det.

Det mener den amerikanske mekaniker Brian, der står bag YouTube-kanalen Honest Mechanic Colorado.

I en af sine videoer gør han op med den populære myte om, at benzin med højere oktantal automatisk er bedre.

Ifølge Brian er der nemlig kun få bilister, der rent faktisk får noget ud af den dyrere variant.

"Premiumbenzin har som regel et højere oktantal end almindelig benzin. Oktantal måler benzinens evne til at modstå antændelse under forbrænding. Kort sagt: benzin med højere oktantal kan tåle mere tryk, før det detonerer."

Han forklarer, at de fleste biler i dag er bygget til almindelig 95-oktan benzin, og derfor får man sjældent noget ud af at betale ekstra. Sådan skriver Mirror.

Højoktan benzin er udviklet til motorer med høj kompression – typisk i sportsvogne eller luksusbiler – og kun i de tilfælde kan det være en fordel.

"Nogle biler i luksus- eller sportssegmentet kræver premiumbenzin, fordi de har motorer med høj kompression. De motorer er designet til at få mere kraft ud af hver dråbe benzin, og derfor har de brug for et højere oktantal."

Brian opfordrer bilister til at tjekke, hvad deres bil rent faktisk er designet til. Det fremgår ofte enten i instruktionsbogen eller på indersiden af tankdækslet.

Han minder samtidig om, at biler fra før 2005 kan have svært ved at køre på den nuværende E10-benzin, som har et højere indhold af ethanol.

I disse tilfælde kan premiumbenzin eller tilsætningsstoffer være nødvendige – men ikke for de fleste.

Anbefalet til dig