Festen er slut: Temu må hæve deres priser

Af: Mie M.B

|

03/06/2025

forbrug
Foto: Shutterstock
Platformen har oplevet et kæmpe dyk af brugere - det presser nu prisen

Lige nu læser andre også

Det har været en barsk måned for Temu, Kinas populære discountplatform, der ellers har domineret markedet med vanvittigt lave priser og massiv reklame.

Nye tal fra Sensor Tower afslører, at Temus daglige brugertal i USA er styrtdykket med 58 % i maj – et direkte resultat af, at den amerikanske regering har fjernet den såkaldte "de minimis"-fordel. Den gjorde det før muligt for kinesiske firmaer at sende pakker til USA uden told. Det fortæller Reuters.

Trump-told presser Temu i knæ

Temu, ejet af PDD Holdings, har i årevis kørt på den model: billige varer sendt direkte fra Kina uden told, hvilket holdt priserne i bund. Men med Donald Trumps nye toldpolitik, der pålægger op til 145 % i afgifter på kinesiske varer, er festen slut. Temu har måttet hæve priserne og skære ned på reklamer i USA – en kombination, der har fået kunderne til at forsvinde i hobetal.

Konkurrenten Shein klarer sig bedre

Mens Shein også er ramt af tolden, har de formået at hæve den gennemsnitlige kundespending, viser data fra Bain & Company. Temu har til gengæld haft svært ved at holde på kunderne og er bagud i kapløbet om de amerikanske shoppere.

Temus desperate strategiændring

For at redde skuden har Temu ændret sin forretningsmodel. Sælgerne skal nu sende varer til Temus lagre i USA og selv stå for told, papirarbejde og ekstra omkostninger. Temu står fortsat for priser, marketing og lokal distribution, men spørgsmålet er, om det er nok til at vende udviklingen.

Usikker fremtid for Temu

Analytikere mener, at Temus konkurrenceevne er hårdt ramt. Platformens trussel mod giganter som Amazon er dalende, og selv med lokale lagre og nye samarbejder er der tvivl om, hvorvidt Temu kan fastholde sit greb om markedet.

Anbefalet til dig