Zalando tager nu et nyt strategisk skridt på det danske marked med lanceringen af deres loyalitetsprogram, Zalando Plus. Målet er klart: at fastholde og tiltrække flere kunder i kampen mod rivaler som Boozt, Asos og Boohoo. Det fortæller TV 2.
Med programmet får kunder mulighed for at optjene point på både køb og aktiviteter – point, der kan bruges til særlige fordele og eksklusiv adgang til tilbud. Initiativet betegnes internt hos Zalando som et af fire nøgleinitiativer, der skal løfte omsætningen i 2025, og udrulles samtidig i tre nye europæiske lande – heriblandt Danmark.
Ifølge Mie Bilberg, chefkonsulent i e-commerce hos Dansk Industri, skal loyalitetsprogrammet ses som et direkte svar på konkurrenternes succes med lignende tiltag. Hun kalder det et “supervåben” i kampen om kundernes opmærksomhed og købekraft – og peger på, at det kan få afgørende betydning for, hvilke platforme kunderne vælger fremover.
Programmet har allerede været aktivt i ti europæiske lande, og ifølge Zalando er det blevet godt modtaget. Derfor er Danmark nu udvalgt som næste skridt. I forbindelse med lanceringen udtaler Fabio Baum, direktør for Norden og Benelux, at Danmark er et nøglemarked, og at Zalando Plus skal være en væsentlig brik i virksomhedens lokale strategi.
Udmeldingen falder samtidig med offentliggørelsen af Zalandos kvartalsregnskab for årets første tre måneder. Med kundeklubben sat i spil på det danske marked, positionerer Zalando sig mere offensivt og lægger op til øget konkurrence blandt de store aktører i online modehandel.