Mange tænker ikke over dette: Sådan vurderer tjeneren dig, når du spiser på restaurant

Af: Mie M.B

|

21/02/2024

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Der er mange ting tjeneren lægger mærke til, når du kommer som gæst

Mest læste i dag

Når du besøger en restaurant, bemærker du nok straks personalets venlighed, atmosfærens stemning, menuens udvalg, og hvilke andre gæster der er til stede. Men det er ikke kun dig, der lægger mærke til omgivelserne. Tjenere i restauranten vurderer ligeledes dig for at afgøre, hvilken type gæst du er. Det fortæller Buzzfeed

"At arbejde som tjener skærper din evne til hurtigt at aflæse folk," fortæller Kelly Ennis, som har været tjener i cirka 15 år, til HuffPost. "Du kan med det samme se om gæsterne er i dårligt humør, når du nærmer dig et bord, eller om de har travlt. Det handler om at forstå kropssprog og hurtigt opbygge et godt forhold."

Her er nogle af de ting, tjenere blandt andet lægger mærke til når du kommer ind og sætter dig:

De bemærker din reaktion, når de præsenterer sig

Reagerer du med krydsede arme og en afvisende mine, når tjeneren henvender sig, eller stopper du op og lytter?

"Der var gæster, som knap nok bemærkede mig og ikke kunne huske mit ansigt," mindes Chuck Anderson, der har været tjener i omkring 20 år. Han påpeger, at simpel høflighed som at bruge tjenerens navn, sige "tak" og "vær så venlig" gør en stor forskel.

"Øjenkontakt var for mig den klareste indikator på venlighed," siger Darron Cardosa, en tidligere tjener i cirka 25 år og blogger bag The Bitchy Waiter. Han mener, at mange kunder undervurderer, hvordan små gestusser kan styrke forholdet til deres tjener.

De aflæser dynamikken ved dit bord

Tjenere lægger mærke til, hvem du spiser med, forklarer Simon K., som har seks års erfaring.

"Er det venner? Er det en date? Du får en fornemmelse af dette ved at tale med gæsterne," siger han.

Hvis der er børn ved bordet, forsøger Simon at vurdere, hvor velopdragne de er. "Man ved ikke, hvor meget forældrene holder børnene i ro, eller hvor meget rod der bliver under bordet."

At lægge mærke til disse detaljer hjælper tjeneren med at vurdere, hvor meget opmærksomhed et bord kræver, hvordan bestillinger skal fordeles, hvor lang tid oprydningen vil tage, og hvad den samlede regning kan ende på.

En anden vigtig observation er, hvordan du behandler dine bordfæller.

"Hvis nogen behandler deres ledsager eller børn dårligt, er der ikke meget håb om, at de vil behandle dig bedre," siger Cardosa.

De bemærker urimelige krav i din bestillingsmåde

At bede om erstatninger eller at dele regningen er normalt i orden, men anmodningerne skal være logiske, forklarer Cardosa.

At bede om at få en billig ingrediens erstattet med en dyrere er som regel ikke muligt. "Du kan ikke sige 'Jeg vil ikke have tomater, men kan jeg få rejer i stedet,'" fortæller han. "Det vil koste ekstra."

Og når det kommer til at dele regningen, "hvis nogen ønsker at dele en flaske vin på tre måder... og forretten på to måder, bliver det meget forvirrende," siger Simon.

Sådanne overdrevne anmodninger kan få dig til at fremstå som besværlig eller som nogen, der ikke tager hensyn til tjenerpersonalet.

De opfanger også, hvis du ikke har nogen tidsfornemmelse

"Der er et ordsprog, 'Din mangel på tidsfornemmelse er ikke mit problem.' Det er sådan, jeg har det med folk, der haster," siger Cardosa.

Et eksempel på dårlig tidsfornemmelse er gæster, der ankommer lige før lukketid, velvidende om, at restauranten er ved at lukke.

"Det sidste, du ønsker, er et bord, der bestiller i sidste øjeblik og bliver hængende i tre timer," deler Simon. "At arbejde på en restaurant er utroligt trættende... folk vil gerne hjem."

De KAN IKKE dømme dig på dit udseende

Uanset om du er klædt i jakkesæt eller slidt tøj, fortæller tjenere, at man ikke kan bedømme, hvordan du vil behandle personalet, hvad du vil bruge, eller hvor meget du vil tippe, baseret på udseende.

Faktisk mindes Ennis en stamgæst, der så sur ud, men faktisk var en af de bedste tip’ere.

"Man skal aldrig dømme en bog på dens omslag," siger hun. "Det kunne være den bedste bog, du nogensinde har læst."

Det vigtigste for tjenere: Behandl dem med respekt

Anbefalet til dig