Det er nemt at føle sig utryg, når et alarmselskab fortæller om indbrud lige rundt om hjørnet.
Men flere af de tal, kunder blev præsenteret for, viste sig at være misvisende. Det har nu kostet Verisure en bøde på 635.000 kroner. Det fortæller DR.
Gamle tal og vildledende frygtreklamer
Mellem 2019 og 2021 blev forbrugere ringet op af Verisure, selvom de aldrig havde sagt ja til at blive kontaktet.
Ifølge Forbrugerombudsmanden blev 57 privatpersoner og to virksomheder flere gange ringet op – nogle endda efter at have frabedt sig kontakt. Derfor blev Verisure politianmeldt.
Samtidig gik selskabet målrettet efter frygt som salgsværktøj.
Flere borgere fik at vide, at deres område var særligt hårdt ramt af indbrud.
Tre personer husker meldinger som "Gentofte var hårdt ramt af tyveri", "flere indbrud end gennemsnittet" i Fredensborg og "en del indbrud i Tune".
På sociale medier kørte Verisure kampagner om en “indbrudsbølge” i Slagelse, hvor huse angiveligt var blevet skånet takket være alarmer.
Da Forbrugerombudsmanden undersøgte sagen hos politiet, viste det sig, at tallene var et år gamle, og der fandtes intet bevis for, at alarmerne havde stoppet indbrud.