Genbrugsbutikker over hele landet kæmper med en uheldig tendens.
Folk afleverer ting uden for åbningstid, og alt for ofte viser det sig, at store dele af det, der står foran døren, er ubrugeligt.
Det betyder, at frivillige må bruge kostbar tid og mange penge på at sortere og skaffe affaldet af vejen – penge, der ellers skulle have hjulpet mennesker i nød.
Hos Røde Kors i Roskilde er problemet blevet hverdag.
Formand Claus Bang Hansen fortæller, hvordan de for nylig fandt 17 flyttekasser foran butikken en mandag morgen.
Natten havde været regnfuld, og indholdet var ødelagt.
"Vi skal sortere det og tage det fra, som kan sælges. Det, der ikke kan sælges, skal vi køre på genbrugspladsen, hvor vi skal betale for at komme af med det," siger han til TV2 Kosmopol.
Sidste år kostede det butikken 11.000 kroner at bortskaffe affaldet – i år ventes beløbet at stige til 15.000 kroner.
Millionregning på landsplan
Hos Kirkens Korshær er regningen endnu større.
Chef for genbrug, Dorthe Egede Hansen, forventer, at organisationen i år må betale mellem to og tre millioner kroner for at komme af med affald, der er efterladt ved kædens butikker.
Hun understreger, at der er forskel på en genbrugsbutik og en genbrugsplads, og at ikke alt, der afleveres, kan sælges.
Løsningen er enkel
Både Røde Kors og Kirkens Korshær opfordrer til, at ting afleveres i butikkens åbningstid, så personalet kan vurdere, hvad der kan bruges.
Det sparer både penge og ressourcer – og sikrer, at donationer faktisk gavner dem, der har mest brug for det.