Danskerne tænker sig grundigt om, når de står med indkøbskurven - og det går især ud over én bestemt vare.
De seneste års voldsomme prisstigninger har ændret danskernes indkøbsmønstre, og en analyse fra YouGov viser tydeligt, hvad der fravælges først.
Sådan skriver B.T.
Chokolade er steget voldsomt
Siden 2019 er prisen på chokolade steget med hele 38 procent.
Det mærkes i husholdningsbudgettet, og danskerne reagerer ved at skrue ned for den søde tand.
Ifølge analysen er det bemærkelsesværdigt, at forbruget af chokolade er faldet, i modsætning til visse andre dagligvarer, hvor danskerne fortsat køber ind trods stigende priser.
"Det kan både skyldes de høje priser, ændrede livsstilsvaner eller noget helt tredje," siger Charlotte Alring, der er Country Manager i YouGov.
Holder fast i kaffe og smør
Selvom chokoladen nedprioriteres, er der andre varer, danskerne nægter at give slip på.
Kaffe og smør står stadig højt på listen, og selv markante prisstigninger har ikke for alvor rokket ved deres plads i indkøbskurven.
Tendensen har været undervejs siden 2021, hvor de første store prisstigninger begyndte at ramme supermarkederne.
Ifølge Charlotte Alring er det ikke alle varer, der mødes med samme tilbageholdenhed:
"Det er dog bemærkelsesværdigt, at forbruget generelt er faldet siden 2021, hvor de første store prisstigninger ramte, fordi vi på andre produktkategorier kan se, at forbruget stiger i takt med prisstigningerne," udtaler hun.