Lastbiler på 12 tons eller derover har siden 1. januar 2025 skullet betale CO2-baseret vejafgift for at benytte det danske vejnet.
Det er Sund & Bælt, der står for opkrævning og kontrol af vejafgiften.
Langt de fleste - både danske og udenlandske - vognmænd betaler deres vejafgift korrekt.
Tallene viser, at over 99,5 procent af de registrerede passager sker efter reglerne. For under én procent af de udenlandske registrerede passager bliver bøden ikke betalt inden fristen.
For at sikre, at udenlandske vognmænd betaler de penge, de skylder den danske stat, træder en lovændring i kraft 1. juli 2025.
Den giver Sund & Bælt beføjelser til at nægte udenlandske lastbiler passage over Storebæltsbroen, hvis de har fået en dom for ikke at betale deres vejafgiftsbøde.
Sådan kan Sund & Bælt udføre kontrollen
Sund & Bælt håndterer hver dag betaling for mange tusinde passagerer ved Storebæltsbroen.
Betalingsanlægget ved Halsskov vil fungere som et kontrolpunkt, hvor udenlandske lastbiler med dom for ubetalt vejafgiftsbøde, vil blive nægtet passage, indtil bøden er betalt.
Kontrollen vil i praksis fungere ved, at Sund & Bælts kameraer automatisk aflæser lastbilens nummerplade. Er der en dom for ubetalt vejafgiftsbøde på lastbilen, vil bommen ved betalingsanlægget blive nede.
Herefter vil vognmanden blive bedt om at betale den udestående bøde. Betales bøden ikke, vil chaufføren blive sendt tilbage.
Sund & Bælt forventer, at kontrollen af ubetalte vejafgiftsbøder kan ske uden at påvirke den øvrige trafik på Storebæltsbroen.
Om vejafgifter
Sund & Bælt er ved lov tildelt opgaven med at implementere og drifte vejafgiftsordningen.
Afgiften gælder for lastbiler, der vejer 12 ton og derover og varierer efter hvor langt lastbilen kører, hvor meget den vejer, og hvor meget CO2 den udleder.
Afgiften opkræves primært via kommercielle udbydere af satellitboks og app.
Kontrollen med afgiften udføres med faste kontrolpunkter samt mobile kontrolenheder, der sikrer et ensartet kontroltryk over hele landet.