Kvalitetsmåling af brevmarkedet fra maj viser, at de landsdækkende postvirksomheder får posten frem. Især Dao klarer sig godt i målingen.
99,8 procent af brevene når frem. Det viser den nyeste ”Kvalitetsmåling af brevområdet”, som Trafikstyrelsen har fået lavet i maj 2025.
Målingen er lavet ved at sende 2.616 standardbreve til private i hele landet. Halvdelen blev sendt med Dao og halvdelen med PostNord. 218 modtagere har dagligt rapporteret, hvornår brevene er ankommet, og dermed også hvorvidt postselskaberne har levet op til deres egne servicemål.
Det skriver Transportministeriet i en pressemeddelelse, via Ritzau.
Hos Dao viste målingen, at 99 procent af brevene kom frem inden for fem dage, som er det virksomheden lover deres kunder. Hos PostNord arbejder man i stedet med fem hverdage, hvilket i målingen lykkedes i 90 procent af tilfældene.
- Det er meget positivt, at kvalitetsmålingen viser, at posten kommer frem. Det er helt basalt og vigtigt, at man kan stole på det. Samtidig glæder jeg mig over, at Dao er lykkes med at have et ambitiøst servicemål og leve op til det i stort set alle tilfælde. Som en del af postaftalen vil vi også fremover følge med i, at postlovens krav om, at man skal kunne sende og modtage post i alle dele af landet bliver opfyldt, siger transportminister Thomas Danielsen.
Den nye postlov trådte i kraft den 1. januar 2024. Loven bygger på en aftale mellem regeringen, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Det Radikale Venstre, Alternativet og Nye Borgerlige om indretning af postområdet. Efter postloven er alle virksomheder, der får tilladelsen til landsdækkende postbefordring, forpligtet til at omdele breve til borgerne på alle adresser i landet, og til at tilbyde et standardprodukt til ensartede priser.
Det blev samtidigt aftalt, at Trafikstyrelsen skal lave løbende kvalitetsmålinger af området.