Siden 1964 har danskerne handlet radioer, tv og anden elektronik i Expert-kædens butikker rundt om i landet.
Det kan de også i fremtiden, men fra 1. september bliver det under et andet navn - nemlig Punkt1.
Det oplyser POWER i en pressemeddelelse.
Det er resultatet af en afstemning torsdag den 22. maj, hvor sammenlægningen blev stemt igennem med 100 procent opbakning fra ledelse og franchisetagere.
Branche i heftig udvikling
Punkt1, som siden 2003 har været en af landets største hvidevarekæder, er sammen med Expert ejet af POWER A/S, og efter sammenlægningen vil der i alt være 34 lokale Punkt1-butikker fordelt over hele landet.
Baggrunden for sammenlægningen er at skabe enkelhed for kunderne, imens kæden kommer til at stå stærkere på et marked, der er i heftig udvikling.
"Vi har set en voldsom udvikling i både elektronik- og hvidevarebranchen igennem især de seneste 10 år, hvor produkterne er blevet langt mere integrerede med wi-fi i husholdningsprodukter og udviklingen af Smart Home-teknologi. Samtidig tilbyder de fleste af vores butikker allerede nu både elektronik og hvidevarer, og derfor er det ikke længere relevant med to separate brands. Så det her er et helt naturligt next step," siger Simon Frølich, direktør for Expert og Punkt1.
Han understreger samtidig, at Expert- og Punkt1-kædernes kendetegn - stærk lokal forankring, stor ekspertviden, fokus på god service og ikke mindst kædernes prismatch, som altid sikrer kunderne de bedste tilbud lokalt - forbliver intakte efter sammenlægningen.
Konkret betyder den nye konstellation, at de Punkt1-butikker, der hidtil kun har forhandlet hvidevarer, fra den 1. september også tilbyder kunderne at bestille og afhente elektronik.
Omvendt i de nuværende ”rene” Expert-butikker, hvor kunderne fremover også vil få adgang til hvidevarer.
Så er der den sidste kombination, hvor der hidtil har været en Expert- og Punkt1-butik under samme tag. Her sker der ingen anden ændring end et nyt skilt på facaden.
"Jeg forudser, at vi får en travl sommer, for allerede umiddelbart efter afstemningen var der flere af de store ”rene” Punkt1-butikker, som ønskede at mødes hurtigt. De vil gerne i gang med at tegne nye elektronikafdelinger til deres butikker, så de kan være klar til den 1. september. Det er jo enormt positivt," siger Simon Frølich.
Øget vækst og tryk på markedsføring
Sammenlægningen af de to brands er et strategisk valg for at accelerere væksten i den kommende Punkt1-kæde og samle kræfterne omkring branding og markedsføring.
"Vi har en klar ambition om at vækste kæden, og derfor har vi fuld fokus på at styrke Punkt1-brandet. Alle markedsanalyser peger på, at Punkt1-brandet er det mest anerkendte af de to blandt danske forbrugere, ligesom der er flest Punkt1-butikker i Danmark. Derfor er det oplagt at køre videre under Punkt1-brandet, og vi kan nu samle markedsførings- og medietrykket omkring ét brand. Jeg er overbevist om, at Punkt1-brandet kommer til at stå endnu stærkere i danskernes bevidsthed fremover," siger Simon Frølich.
Direktøren for POWER A/S, som ejer de to kæder, ser også store fordele ved sammenlægningen.
"De gode mennesker i Expert og Punkt1 har år efter år bevist, at de er verdensmestre i at levere ekspertviden lokalt om elektronik og hvidevarer. Og samtidig har de hele vores store nordiske koncern-muskler i ryggen. Med et samlet brand – Punkt1 – gør vi det hele meget mere overskueligt for vores kunder. Det er ren win-win," siger Jesper Boysen, administrerende direktør i POWER A/S.