Du står midt i noget. Måske i køen i Netto. Måske i gang med at balancere et barn, en indkøbspose og en kop kaffe.
Pludselig ringer mobilen. Det er et ukendt nummer, og du tænker lige et øjeblik, inden du tager den - men du ender med at gøre det.
“Hallo?”
“Kan du høre mig?”
“Ja…”
Stop allerede der. Det ene lille ord kan koste dig dyrt.
Flere forbrugerorganisationer slår nu alarm om en stigende bølge af telefonsvindel, hvor netop dét “ja” bliver brugt som våben.
Metoden? Personen i den anden ende optager samtalen, redigerer den snedigt, og pludselig lyder det, som om du har sagt ja til at fortsætte et abonnement, du måske var på vej til at afslutte.
Sådan skriver mediet Teksiden.no.
Store konsekvenser
Du tænker måske: "Hvem falder for den slags?”
Det gør flere, end du tror. Selv garvede forbrugere - og folk, der arbejder i branchen - har fået forlænget mobilabonnementer, de egentlig ville opsige, fordi ét bekræftende svar undervejs i samtalen blev tolket som samtykke.
Så hvad gør man?
Det bedste råd er at undgå ordet "ja". Det lyder måske lidt som noget en overivrig spion ville gøre, men prøv med “jeg kan høre dig” i stedet.
Derudover må du aldrig give dine kontooplysninger, adgangskoder eller dit CPR-nummer over telefonen. Seriøse virksomheder beder aldrig om sådanne ting via et opkald.
Det sidste trick? Læg på
Hvis noget føles forkert, bør du blot afslutte samtalen. Hellere være uhøflig end at give grønt lys til svindel.
Så næste gang det ukendte nummer blinker på skærmen, kan du forberede dig på, at ordet "ja" ikke længere er en del af dit ordforråd.