Den globale onlinehandelsplatform Temu har indgået en samarbejdsaftale med International AntiCounterfeiting Coalition (IACC), som er en organisation som arbejder for at beskytte producenter og forbrugere mod forfalskede produkter.
Aftalen indebærer, at Temu sammen med IACC skal arbejde for at beskytte immaterielle rettigheder og skrue op for indsatsen mod forfalskninger.
Samarbejdet indebærer også, at Temu går med i IACC’s Marketplace Advisory Council, som er et samarbejdsorgan for indsatsen mod forfalskede varer.
Her får Temu plads sammen med en række førende onlinehandelsplatforme, betalingstjenester og globale varemærker.
Det skriver Temu i en pressemeddelelse, som Nyheder24 har modtaget.
"Vi er glade for at kunne byde Temu velkommen som medstifter og medlem af Marketplace Advisory Council og som en vigtig partner i vores fælles kamp mod forfalskninger," siger Bob Barchiesi, der er formand for International AntiCounterfeiting Coalition.
"Denne samarbejdsaftale udgør et vigtigt skridt fremad i vores samarbejde, som bygger på transparens, ansvar og fælles engagement inden for forbrugerbeskyttelse. IACC har dannet Marketplace Advisory Council for at samle forskellige interessenter på en måde, der sikrer en reel og vedvarende påvirkning. Det er en vision, som forstærkes af Temus deltagelse."
I Marketplace Advisory Council kan onlinehandelsplatforme, betalingstjenester og varemærke-ejere dele viden og skabe stærkere partnerskaber for at imødegå spredningen af forfalskede varer på nettet.
Et problem som er blevet en af den digitale økonomis mest vedholdende udfordringer.
"At vi går med i dette samarbejde understreger vores målsætning om, at Temu skal være en pålidelig onlinemarkedsplads. Vi ser frem til at samarbejde med førende virksomheder i andre brancher for at skabe en stærk, fælles modvægt mod onlinesalg af ulovlige varer," lyder det i en udtalelse fra Temu.
Siden platformen blev lanceret i 2022, har Temu lagt store investeringer i arbejdet med at beskytte immaterielle rettigheder. Blandt tiltagene er:
Omfattende undersøgelse af sælgere og uddannelse i efterlevelse af regler.
24-7-overvågning med hjælp fra algoritmer suppleret af manuelle undersøgelser.
En særskilt portal til beskyttelse af rettigheder og et varemærkeregister til smidig håndtering af forespørgsler om tilbagetrækning af produkter.
Et internt team som håndterer henvendelser hurtigt og med stor præcision.