Tivoli pensionerer populær forlystelse efter 500.000 kilometer: Her er dens erstatning

Nyheder
Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix
Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix
En æra er forbi.

Lige nu læser andre også

Tivoli har en særlig plads i danskernes hjerter.

Havens forlystelser har i årtier skabt minder, der lever videre hos både børn og voksne.

Gennem årene er nogle forlystelser kommet og gået, mens andre har opnået ikonisk status.

Nu er tiden dog kommet til at tage afsked med en klassiker, men faktisk er det slet ikke så trist, som det måske lyder.

Tak for tro tjeneste

Siden 1964 har der kørt en Linie 8-sporvogn i Tivoli. Nu bliver de gamle vogne sendt på pension, men det betyder ikke, at der skal vinkes farvel til den populære forlystelse.

Tivoli-klassikeren er nemlig blevet erstattet af et nyt vognsæt, som både er støjfrit og 100 procent eldrevet.

Sådan skriver Tivoli selv i en pressemeddelelse, som Nyheder24 har fået tilsendt.

Den gamle Linie 8, som nu er gået på pension, har kørt i forlystelseshaven siden 1964. Gennem årene er det blevet til mere end 500.000 kilometer rundt i Tivoli, hvilket svarer til 12,5 gange rundt om jorden.

Så man må sige, at den har aftjent sin værnepligt.

Den originale Linie 8 kørte på gas frem til 2006. Efterfølgende blev den udskiftet med en dieselmotor. Den nye Linie 8 er fremtidssikret og kører udelukkende på el.

Mens den nye el-drevne vogn overtager kørslen i Tivoli, kan den gamle Linie 8 nyde sit otium som udstillingsgenstand på Skjoldnæsholm Sporvejsmuseum, som også har været en stor hjælp i designet af den nye Linie 8.

Et stort arbejde

De nye vogne har nemlig været på tegnebrættet siden 2022 og er blevet til i samarbejde mellem en producent fra England.

Målet har været at skabe en sporvogn, som passerer til 2025 - samtidig med at det klassiske, traditionelle design fra den originale Linie 8 bevares.

Med en helt ny, forbedret Linie 8 følger der også en masse nye funktioner, som den gamle ikke havde.

Den nye er blevet nemmere at køre, larmer ikke nær så meget som den gamle, har fået forbedret komfort for både gæsterne og chauffører, punkterfri hjul, LED-lys, bakkamera, ekstra spejle, blæsere til de varme dage, et nyt højtalersystem, hvor de klassiske sporvognslyde bliver afspillet, og så er Linie 8 blevet sæsonsikret.

Sæsonsikringen betyder, at den nye sporvogn kan dekoreres, så den passer ind i Tivolis sæsoner og events som fx Have- og Blomsterfestival, halloween og jul.

Ikke nok med, at den kan dekoreres flot, så er den samtidig også bygget til at kunne køre rundt i Haven, når vi nærmer os de kolde vintermåneder.

"Vi overvejede, om vi skulle renovere den gamle Linie 8 eller bygge en helt ny. Da den gamle havde kørt over 500.000 kilometer, valgte vi at skabe en ny version," udtaler Martin Tjørnum, der er projektleder på Linie 8-projektet, og fortsætter:

"Den nye Linie 8 er helt unik og designet til Tivoli. Den er 100 procent eldrevet, og så har vi bevaret det ikoniske design, så gæsterne har stadigvæk kan genkende museets proces med Skjoldnæsholms proces. været lang, og vi har blandt andet kigget globalt efter en producent Den nye vogn har stort fokus på både arbejdsmiljøet for chaufførerne og oplevelsen for gæsterne. Vi er meget tilfredse med resultatet."

40 års taskerattet

En Tivolimedarbejder, som kender Linie 8 særdeles godt, er Troels Hatting.

Han har netop kunnet fejre 40-års jubilæum i Tivoli som Linie 8-fører. Han har kørt den ikoniske vogn siden 1985 og har således været fører af Linie 8 - både da den kørte på gas, diesel og nu el.

I Tivoli er Troels Hatting over de seneste 40 år blevet synonym med Linie 8, men faktisk strækker hans historie med vogne endnu længere tilbage.

Hans oldefar var nemlig vognstyrer på sporvognene i København - oprindeligt som sporvognskusk, som kørte med heste, men blev opgraderet til sporvogne.

Han kørte blandt andet Linie 10, som kørte rundt i Valby. Udover Troels' oldefar arbejdede hans farfar på sporvognsværkstederne, indtil de blev nedlagt i København.

Troels Hatting har altså sporvogne i blodet, og han er yderst tilfreds med den nye, opdaterede Linie 8:

"Med den nye Linie 8 føles det som om, det er mig, der har fået en 40-års jubilæumsgave. Det er noget helt særligt. Den gamle havde efterhånden mange problemer – blandt andet med at køre op ad nogle af bakkerne i Haven. Det har den nye slet ikke. Den største forskel mellem den gamle, jeg har kørt så længe i hjulet, og den kan helt nye være helt, hvor jeg er helt fri," siger han.

Mest læste

Derfor gik grevinde Alexandra fra prins Joachim Grevinde Alexandra har ikke før sat ord på, hvad der medførte, at hun og prins Joachim blev skilt i 2005. I en kinesisk tv-dokumentar, der handler om grevinde Alexandra, har hun for første gang løftet sløret for, hvorfor kærligheden ikke holdt.
Vandt 2,6 milliarder kroner: "Jeg ville ønske, jeg aldrig havde købt kuponen" Andrew 'Jack' Whittaker mistede stort set alt, han havde og holdt af, efter han vandt 2,6 milliarder kroner.

Anbefalet til dig