Hvert år nægtes millioner af flypassagerer adgang til deres fly, selvom både billet og pas er i orden.
Ifølge en britisk undersøgelse baseret på data fra Civil Aviation Authority afvises hele 6,6 millioner passagerer årligt på grund af overbooking.
Overbooking er en strategi, hvor flyselskaber sælger flere billetter end antallet af sæder i flyet. Det fortæller L'internaute.
Forretningsrejsende bliver oftest ramt – hele 38 procent har oplevet at blive nægtet boarding, mens tallet blandt ferierejsende ligger på 16 procent.
Risikoen er også højere for dem, der booker fly og hotel hver for sig (19 procent) end for pakkerejsende (16 procent).
Desuden rammes folk, der rejser alene (21 procent) eller med venner (24 procent), særligt ofte.
Selvom flyselskaberne har pligt til at finde en ny afgang og give kompensation, viser undersøgelsen, at cirka 1 million rejsende – svarende til 16 procent – aldrig kommer med et andet fly.
Blandt disse oplever 71 procent økonomiske tab, fordi de mister hotelreservationer eller transportforbindelser.
Selskaberne regner med, at omkring 5 procent af passagererne alligevel ikke møder op.
EasyJet forklarede tidligere til UFC Que Choisir: "Næsten tre millioner EasyJet-kunder dukkede ikke op til boarding. For at kunne fastholde lave priser sælger vi derfor nogle gange flere billetter end der er sæder, baseret på flyets historiske data og tidligere aflysninger."
De fleste rejseforsikringer dækker ikke overbooking, da det anses som flyselskabets ansvar. Kun få forsikringsselskaber tilbyder ekstra dækning til netop disse situationer.
Selvom overbooking er lovlig, kritiseres praksissen kraftigt.
EU-regler fastsætter kompensation fra 1.860 kroner for korte flyvninger (halveret ved forsinkelser under to timer) til op mod 4.470 kroner for lange flyvninger udenfor EU.