Solcreme, pas og billetter ligger klar, men sommeren 2025 kan ende i lufthavnskaos for tusindvis af rejsende.
Strejker blandt flyveledere, bagagefolk og sikkerhedspersonale truer i hele Europa, og især Frankrig, Tyskland, Italien og Spanien kan blive ramt i juli og august.
Hos Tryg Forsikring frygtes det, at mange danskere overser en vigtig detalje, hvis flyet aflyses.
Kommunikationschef Ole Irgens slår fast: "Det er flyselskabet, der har ansvaret for dig." Det fortæller Sosialnytt.
Flyselskabet skal hjælpe – ikke din forsikring
Reglerne er klare i EU/EØS, uanset om det er piloter, flyveledere eller sikkerhedsvagter, der strejker. Flyselskabet skal:
Give mad og drikke ved forsinkelser over 2 timer (afhængig af rejsens længde)
Tilbyde gratis hotel og transport ved stranding
Ombooke eller refundere billetter ved aflysninger eller forsinkelser over 5 timer
Skyldes strejken flyselskabets egne ansatte, kan kompensationen nå op på ca. 4.475 kr. (600 euro). Men strejker fx flyveledere, kan der ikke kræves kompensation.
Hvad dækker rejseforsikringen?
Hvis flyselskabet ikke løser situationen inden for 24 timer, kan rejseforsikringen dække:
Rimelige udgifter til alternativ transport
Hotel, hvis rejsen ikke kan fortsætte samme dag
Men Ole Irgens advarer: "Ikke afbestil rejsen selv. Venter du, til flyselskabet aflyser, beholder du dine rettigheder."
Sådan undgår du kaos ved gate
Kontakt flyselskabet som det første
Vent på officiel aflysning
Gem alle kvitteringer for mad, drikke og ekstraudgifter
Tjek, at dine kontaktoplysninger er opdaterede
Brug flyselskabets app for nyeste info
Tryg spår, at strejkesommeren kan blive den værste i mange år. Med styr på rettigheder og kvitteringer kan flykaos dog blive lidt mindre surt.