Kørselsforbud på vej til flere ældre: Fra denne alder må de ikke længere køre bil

Af: Emil Martesen

|

16/08/2025

Udland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Fra denne alder må de ikke længere køre bil i ét bestemt land.

Lige nu læser andre også

Walter Röhrl er ikke blot en pensionist med benzin i blodet, men han er også en af rallysportens største ikoner - nærmere bestemt dobbelt verdensmester, Le Mans-vinder og tidligere Pikes Peak-mester.

Han er født tilbage i 1947 og snart 78 år gammel, men han han stadig evnen til at manøvrere en bil med en præcision, som de fleste kun kan drømme om.

Hvis Röhrl boede i Peru, ville hans dage bag rattet dog være talte.

Det skriver mediet autozive.cz.

Myndighederne har nemlig indført en ny lov, der fastsætter en ubetinget aldersgrænse for bilkørsel. Når man fylder 80 år, skal kørekortet afleveres, uden mulighed for forlængelse.

Der foretages ingen lægetest, og der gives ingen dispensation - uanset helbred eller køreevner.

Peru bryder med international praksis

Denne beslutning har udløst heftig debat.

Mange lande, herunder Danmark, har regler om obligatoriske helbredstjek for ældre bilister, men en fast aldersgrænse er sjælden.

I Tjekkiet bliver bilister første gang tjekket som 65-årige, igen som 68-årige og derefter hvert andet år. Der er ingen øvre grænse, så længe man vurderes egnet til at køre.

Kritikere af den peruvianske model påpeger, at alder ikke nødvendigvis er en retvisende indikator for køreevne.

En 82-årig kan være både hurtigere i reaktion og skarpere i opmærksomhed end en bilist på 62 år. Tilhængere fremhæver derimod, at en fast regel skaber tydelige rammer og øger trafiksikkerheden.

Debatten rykker tættere på Europa

Spørgsmålet om faste aldersgrænser bliver mere aktuelt i takt med, at befolkningen ældes.

Peru viser, at det politiske mod til at indføre en skærpelse eksisterer. Flere eksperter forventer, at diskussionen om lignende tiltag vil vokse i Europa i de kommende år.

Indtil videre kan Walter Röhrl fortsætte sine køreture uden indblanding fra myndighederne.

Alligevel står spørgsmålet tilbage: Hvis selv en af verdens mest erfarne chauffører en dag kan miste retten til at køre alene på grund af et tal i passet, hvor efterlader det så alle andre?

Anbefalet til dig