Flere hundrede rejsende fik sig tirsdag den 1. juli 2025 en ubehagelig overraskelse, da det slovakiske rejsebureau Happy Travel erklærede sig konkurs blot få timer før planlagte afgange til Tyrkiet og Egypten.
Selskabet, der har opereret på det tjekkiske og slovakiske marked i 17 år, viste ingen tegn på økonomiske vanskeligheder.
Tværtimod blev der så sent som få dage forinden markedsført både jule- og nytårsrejser på sociale medier.
Sådan skriver mediet Cestovinky.
Konkursbesked via forsikringsselskab
Det var ikke rejsebureauet selv, der informerede kunderne om den alvorlige situation.
I stedet modtog mange en mail fra Europ Assistance, som er det forsikringsselskab, som står bag Happy Travels konkursdækning.
Mailen orienterede kortfattet om, at selskabet er gået konkurs, og at kunderne nu må søge kompensation gennem forsikringen.
Den manglende kommunikation fra rejsebureauets side har skabt stor frustration blandt de berørte, der står tilbage med uindfriede ferieplaner og praktiske spørgsmål.
Sådan søger man erstatning
Ifølge reglerne skal berørte kunder straks kontakte Europ Assistances assistancetjeneste enten via mail eller anbefalet post.
Det er vigtigt at kunne dokumentere både sin booking og de økonomiske tab, man har lidt som følge af konkursen. Her tæller eksempelvis kontrakter, kontoudtog og betalingsdokumentation.
Happy Travel oplyste på sin nu nedlagte hjemmeside, at selskabet vil samarbejde fuldt ud med forsikringsselskabet for at sikre en smidig proces.
Er pengene tabt?
Kunderne kan som udgangspunkt forvente at få deres penge tilbage.
Europ Assistance har ifølge lovgivningen op til tre måneder til at undersøge sagen.
Herefter har selskabet yderligere 15 dage til at udbetale kompensation. Hvis det viser sig, at rejsebureauet var underforsikret, gælder der en anden frist på 60 dage.
Selv om ferieplanerne ikke bliver til virkelighed lige med det samme, er der i det mindste udsigt til økonomisk kompensation for de uheldige rejsende.