Dræber myten: Her kommer bakterierne på din tandbørste rigtigt fra

30/07/2022

carl

Nu aflives myten - men det betyder ikke, at der kun er lutter gode nyheder.

Man har ofte hørt flere myter omkring, at der er bakterier fra toilettet på tandbørsten, hvis ikke den er placeret langt nok væk.

Tanken om, at der er dråber fra toilettet på den børste som man rengører munden med, er ikke ligefrem tiltalende - og heldgivis ser det heller ikke ud til, at det er sådan det forholder sig.

Spørgsmålet er mere, om man så synes alternativet er mere indbydende.

Et hold forskere har nu undersøgt sagen nærmere og det viser sig, at uanset om din tandbørste står ved vasken eller i et skab hvor den er lukket inde - ja så er den i langt de fleste tilfælde ikke fyldt med bakterier fra toilettet. Det betyder dog ikke, at der ikke er bakterier på den.

Det skriver Videnskab.dk.

De bakterier du i stedet kan finde på din tandbørste er dem, som der også er i din mund eller på din hud.

Mund og mave er ikke adskilt

Forskere fra Northwestern University i Illinois i USA har kaldt undersøgelsen for "Operation Pottymouth" og har  ganske enkelt kigget nærmere på brugte tandbørster.

"Jeg siger ikke, at der ikke kan komme mikroskopiske partikler på en tandbørste, når man skyller ud, men baseret på, hvad vi kan se ud fra studiet, kommer langt størstedelen af mikrober på din tandbørste oprindeligt fra din mund," siger Erica Hartmann, der er adjunkt i miljøteknologi og medforfatter bag studiet, i en pressemeddelelse og tilføjer:

"Din mund og din mave er ikke totalt adskilte "øer". Nogle mikrober findes både i maven og i munden – og dermed også på tandbørsten, Men igen, så kommer disse mikrober formentlig oprindeligt fra din mund."

Så derfor er der altså godt nyt, hvis du fik kvalme ved tanken om, at der var bakterier fra toilettet på din tandbørste - der kan du med ro i sindet børste dine tænder.