Hvis du har en indkørsel eller din egen ladestander, er en elbil på papiret faktisk mere praktisk end en benzinbil. Du sætter dig hver morgen ind i en opladet bil og skal derfor ikke først forbi tankstationen. Men så snart du bliver nødt til at stoppe undervejs, er benzinbilen langt overlegen.
Men hvad nu, hvis du aldrig var nødt til at stoppe for at lade? Det kan måske blive muligt i fremtiden, hvis innovationerne i dette patent bliver til virkelighed.
De tyske kolleger fra Auto, Motor und Sport har opdaget et patent fra Huawei fra sidste år på et særligt batteri. Selvom du måske kender det kinesiske mærke fra mobiltelefoner, bygger virksomheden også elbiler.
De skulle være i gang med at udvikle et solid-state-batteri (også kaldet faststofbatteri) med en energitæthed på 400 til 500 watt-timer pr. kilogram. Det er to til tre gange så meget som den nuværende generation. Det ville give en rækkevidde på 3.000 kilometer.
Hvis en bil har en rækkevidde på 3.000 kilometer, behøver man kun at lade seks gange om året, hvis man kører 18.000 kilometer årligt. Det svarer faktisk til én gang hver anden måned. Bilen mister dog lidt strøm over tid, og du kører 130 km/t på motorvejen, så lad os sige én gang om måneden.
Kommer der virkelig en elbil med 3.000 kilometer rækkevidde?
Lad os sige, at batteriteknologien bliver fuldt udviklet - så vil en bilproducent sandsynligvis ikke vælge at bygge et batteri med 3.000 kilometers rækkevidde.
På et tidspunkt bliver det overflødigt, for alle har mulighed for at lade oftere end én gang om måneden. Det er mere fornuftigt at lave et batteri med 1.000 kilometers rækkevidde, som kun koster en tredjedel så meget, skriver den hollandske udgave af TopGear.
Eller endnu bedre: at lave et meget billigt batteri med 500 kilometers rækkevidde, som samtidig kræver langt færre råmaterialer at producere. Batteriet vil også være meget lettere.
500 kilometer er ikke lidt, og det er især praktisk, når opladning ifølge AMS kun tager 5 minutter. Og så bliver det pludselig rigtig interessant. Lige nu vides det dog ikke, hvornår batteriet reelt kommer på markedet eller hvad teknologien vil komme til at koste.