Mistanke om fejl i elbilens dyre batteri kan besværliggøre en bilhandel eller give ejeren store bekymringer.
Netop af den grund har Applus+ Bilsyn i flere år tilbudt en BatteriAttest.
Hidtil har testen tegnet et billede af batteriets helbred via State-of-Health-værdien angivet i procent, men uden sammenligningstal var det ikke altid lige let at forstå, hvad resultatet egentlig betød.
Det er der taget hånd om nu, lyder meldingen fra selskabet i en pressemeddelelse.
Realistisk rækkevidde og sammenligning med lignende biler
"BatteriAttesten, som vi tilbyder i udvalgte synshaller, har lige fået en stor opdatering, der gør resultatet meget lettere at læse. Den viser nu konkrete tal på, hvor langt elbilens batteri kan køre sammenlignet med, da bilen var ny - og fortæller også, om bilen klarer sig bedre eller dårligere end tilsvarende modeller," siger teknisk chef hos Applus+ Bilsyn, John Gantzhorn.
Der er høstet data fra tusindvis af tests og der er derfor et solidt sammenligningsgrundlag for, hvad en given elbil bør kunne præstere, alt efter alder, lademønster og kørte kilometer.
“Temperaturkort” afslører battericeller med problemer
På bagsiden af BatteriAttesten finder man nu de data, der ligger til grund for testens konklusion på forsiden.
Med letforståelig grafik får man overblik over batteriets brugbare kapacitet i kWh, den realistiske rækkevidde - og en måling af alle battericeller i et grønt skema - tilsat kommentarer om cellernes tilstand.
Hvis en battericelle har en Volt-værdi uden for normalen, markeres den med rød.
På den måde er det let at identificere en defekt celle og lade et værksted fortsætte den videre fejlsøgning.
En hjælp til både handel og garanti
Mange elbiler viser selv State-of-Health, men tallet kan manipuleres.
”Vi har prøvet at teste en relativt ny elbil, der selv oplyste en 86 % State-of-Health-værdi. BatteriAttesten afslørede, at den i virkeligheden var 70 %, og at noget var galt i batteriet,” fortæller John Gantzhorn.
I sådan en situation er det rart at have dokumentation, hvis man skal have en forhandler overtalt til at kigge nærmere på bilen, inden garantien udløber.
Skal man sælge sin elbil, og vil man kunne bevise, at batteriet er opladet ordentligt inden for de anbefalede 20-80 %, kan man overveje BatteriAttesten.
Den kan også hjælpe med at afgøre, om en brugt elbil er et godt køb eller ej - for at skifte eller reparere et batteri kan hurtigt blive en dyr affære.