Mens mange danskere forbereder sig på sommerferie med solcreme og badetøj, bliver der advaret om potentielle faldgruber for elbilister.
Det handler ikke kun om at finde en ladestander, men også om, hvor længe bilen står tilsluttet.
Flere ladeløsninger opkræver nemlig betaling både pr. kilowatt-time og pr. minut. Det kan hurtigt løbe op, hvis bilen bliver stående unødigt længe.
Sådan skriver mediet Top Gear.
En hollandsk bilist fik det at mærke på den hårde måde under et besøg i Disneyland Paris.
Her blev bilen parkeret ved en ladestander i hele to og en halv uge. Ifølge den hollandske bilorganisation ANWB, som kunne følge transaktionen via ladekortet, løb regningen op i hele 719 euro (cirka 5.300 kroner, red.).
Det skyldtes ikke kun forbruget af strøm, men især de mange dages ventetid, hvor bilen optog pladsen.
Ekstreme regninger fra ladestandere
Den hollandske sag er ikke enestående.
ANWB har samlet en oversigt over nogle af de mest opsigtsvækkende tilfælde, hvor elbiler har været parkeret ved ladestandere i usædvanligt lang tid.
Her topper en bilist i Østrig listen med en regning på 731 euro (cirka 5.500 kroner, red.) efter fire og en halv uge i et parkeringshus i en skisportsby.
Det kan virke utænkeligt at efterlade bilen så længe, men eksemplerne viser, hvor vigtigt det er at kende vilkårene for den ladetjeneste, man benytter.
Nogle steder fortsætter betalingen, selv når bilen er fuldt opladet, så længe den stadig er tilsluttet.
Det er derfor en god idé at holde øje med, hvornår opladningen er færdig og få flyttet bilen. Ellers kan feriens dyreste oplevelse vise sig at være parkeringspladsen.