Et lille gearsystem fra New Zealand vækker både begejstring og bekymring blandt elcyklister i Europa. Produktet, kaldet SPEEDi, lover op til 50 procent højere tophastighed på elcykler – uden indgreb i motor eller elektronik.
Det lyder umiddelbart som et drømmetilbehør for fartglade cyklister, men i Danmark er lovgivningen en væsentlig stopklods. Det fortæller Chip.
Normalt afbrydes motorhjælpen på EU-godkendte elcykler ved 25 km/t. Men SPEEDi, der koster omkring 750 kroner plus fragt, snyder cyklens hastighedssensor via et mekanisk planetgear og narrer systemet til at tro, at baghjulet roterer langsommere.
Det resulterer i, at motoren fortsætter med at yde assistance op til ca. 38 km/t – uden ændringer i motorens moment eller styring.
SPEEDi er i øjeblikket kompatibel med cykler fra mærker som Trek, Giant, Specialized og Santa Cruz og kan tilpasses andre modeller efter behov.
Men med den ekstra fart følger også et juridisk ansvar. Ifølge dansk og europæisk lovgivning bliver en elcykel med SPEEDi-udstyr teknisk set til en S-pedelec, som kræver registrering, forsikringsplade og godkendelse til brug på offentlige veje.
Samtidig advarer eksperter om, at installationen kan få garantien til at bortfalde – et punkt som varierer alt efter cykelproducent og motortype.
Produktet er derfor mest relevant for brug på privat grund, cykelbaner i lukkede områder eller til dem, der er villige til at tage skridtet videre og få deres cykel registreret korrekt.
For entusiaster, der ønsker fart uden juridisk hovedpine, er SPEEDi både en mulighed og en advarsel – et symbol på grænsefladen mellem teknologisk opfindsomhed og trafiksikkerhed.