Midt i politiske taler og folkeligt engagement blev færgerne til og fra Bornholm ramt af noget langt mindre synligt – men ikke mindre forstyrrende. GPS-signalerne forsvandt, dukkede op igen, og viste til tider helt forkerte positioner. Problemet opstod særligt under Folkemødet og har ramt både Bornholmslinjen og Christiansøfarten. Det fortæller DR.
Ifølge det undersøgende medie Danwatch har der været tale om både spoofing og jamming. Spoofing får GPS’en til at vise forkerte koordinater, mens jamming helt blokerer signalet – som at få råbt i øret, mens man prøver at føre en samtale.
Kommunikationschef Jesper Maack fra Molslinjen kalder forstyrrelserne irriterende, men understreger, at der ikke er tale om fare. "Det er irriterende for os, men vi har andre systemer, som vi bruger samtidig, så der er ikke noget farligt i det."
Skibet Ertholmene, der sejler mellem Gudhjem og Christiansø, oplevede tre udfald på 14 dage. Alligevel betegnes situationen af skipper Simon Damkilde Christensen som håndterbar.
Forsker i GPS-jamming, postdoc Søren Reime Larsen fra DTU Space, forklarer, at navigationssystemer som radar og kort stadig fungerer, og færger og fly kan sagtens sejle og flyve uden GPS.
Dog understreger han, at det kan få konsekvenser for beredskabet: "Det kan godt betyde nogle minutters forsinkelse for ambulancerne eller for brandvæsen eller politi."
Forstyrrelser i Østersøen er ikke nye. Finnair har tidligere lukket en rute over Estland på grund af jamming, og eksperter har peget på russisk aktivitet i området, især omkring Kaliningrad. Der er dog ingen beviser for, at forstyrrelserne ved Bornholm er russisk-styrede.