Hvis du er vant til at stå i kø ved de klassiske båndkasser, kan du godt begynde at vænne dig til noget nyt.
Lidl ruller nemlig et helt nyt kassekoncept ud i sine tyske butikker – og her smelter menneske og maskine sammen på en måde, vi sjældent har set før i dagligvarebranchen.
Det nye koncept kombinerer selvbetjening med bemanding, skriver mediet CHIP.
De nyudviklede “servicekasser” er en mellemting mellem de traditionelle bemandede kasser og de fuldautomatiske terminaler.
Her kan kunderne blandt andet returnere varer og købe produkter, der kræver personalets godkendelse – som f.eks. CO₂-flasker.
Samtidig har medarbejderne faste pladser og kan sidde ned, mens de hjælper kunderne i det travle selvbetjeningsområde.
Lidl har hidtil nægtet at tillade kontantbetaling ved selvscanning, men det ændres nu.
Ved at overføre kvitteringsdata fra selvbetjeningsenheden til servicekassen, kan kunderne nu også betale kontant – et skridt, der gør Lidl mere fleksibel og tilgængelig.
Scan & Go via smartphone er også på vej.
I flere pilotbutikker tester Lidl en løsning, hvor kunderne kan scanne og betale med mobilen. Målet er at have 200 butikker i gang med systemet inden februar 2026.
Lidl understreger, at teknologien ikke skal erstatte medarbejdere, men frigøre dem til andre opgaver som kundeservice og effektivisering i butikken.